Gå till innehåll

Näring, fotosyntes och allmänt välmående


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har lite funderingar då jag i regel alltid haft väldigt låga näringsvärden i mina kar, de har resulterat i en hel del problematik i form av cyano, dino o allt vad som kommer med det. Mitt senaste triton gav mitt en fosfat på 0.011 vilket jag anser är lågt. Skulle gärna se att jag hamnar stabilt runt 0.03 som lägst, gärna 0.05. 

 

Har en tid doserat både nitrat och fosfat i form av KNO3 och KH2PO4 men tycker inte det ger något större resultat. Alger kommer i väldigt små mängder, grön cyano kommer och går men försvinner aldrig helt, vilket i grund o botten är problemet. 

 

Sedan jag började dosera fosfat har jag haft ett stabilare PH och ORP, mer regelbundet. Vilket jag ser som något positivt. Den senaste veckan har jag dock inte doserat för att experimentera lite och PH sjunker dagligen med cirka 0.02 o har gått från 8.3 som mest till 8.18. Min tanke är att det inte finns tillräckligt med fosfat för att fotosyntesen ska kunna driva upp PH:t, jag kanske är helt ute och cyklar här så ni får rätta mig om jag har fel. 

 

Min målsättning är att inte behöva dosera speciellt mycket saker i karet så långsiktigt vill jag sluta med dosering av fosfat. Det första jag tänker är att "mata mer", men jag tror inte det gör så mycket då jag redan nu matar relativt mycket, totalt 20-25 pellets via automat, och 4 kuber fryst / dygn fördelat på 3 tillfällen och 13 fiskar. Mer fisk är på ingång och i karantän i nuläget.

 

Filtrering

 

Bubble king supermarine 200 

Clarisea gen 2 sk5000

 

Fisk

 

1x Gul kirurg

1x Xanthurum

7x Anthias 

1x Hökfisk

1x Mandarin

1x Kopparbandad pincett

1x Sixline wrasse

 

Övrigt

 

25-30 SPS i småkolonier/fraggar som växer sakta men säkert. Bleka i färgen men inte helt illa ändå. 10 tal LPS som också växer och ser bra ut, även här matta i färgen

 

Ljus

 

3x Radion xr30w pro på 100% AB+. Par för SPS 300-250ish, lps 200-100ish

 

The punch line

 

Hur ökar jag min näring och håller den stabil? Mer fisk = mer bajs. Tanken är att ungefär 7 fiskar till ska in vilket ger en total på 20 st fördelat på 730 liter. Är det smidigast att dosera 0.02 fosfat och lite nitrat dagligen tills man får mer alger eller stöter på håralger som en indikator på att systemet börjar bli "Mättat"? Misstänker att hela bakteriefauna / microfauna med mera i uppstarten inte riktigt utvecklats till följd av brist på näring vid uppstarten, är denna teori rimlig eller är det en lika solid teori som svampbobs o patricks geniala vardagsäventyr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att plocka bort din Clarisea för att minska näringsexporten? 

 

Bakteriemängden borde anpassa sig efter tillgänglig näring, så har du lite näring i vattnet så har du inte heller behov av en stor bakteriemängd. 

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen med Clarisea är ju att man inte skall få uppbyggnad av detritus i sanden så att man inte riskerar att den packar ihop så att man får syrefria platser med svavelväte i.

Jag skulle köra den dygnet runt. Men det är lite fisk för ett akvarium på över 700 liter. Med 20 fiskar bör det bli bättre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, stigigemla sa:

Vitsen med Clarisea är ju att man inte skall få uppbyggnad av detritus i sanden så att man inte riskerar att den packar ihop så att man får syrefria platser med svavelväte i.

Jag skulle köra den dygnet runt. Men det är lite fisk för ett akvarium på över 700 liter. Med 20 fiskar bör det bli bättre. 

 

Med min filtrering i åtanke (BK supermarine 200 samt clarisea SK5000) vad skulle anses vara en vettigt mängd fisk?

 

Idag går som nämnt:

 

1x Gul kirurg

1x Xanthurum

7x Anthias 

1x Hökfisk

1x Mandarin

1x Kopparbandad pincett

1x Sixline wrasse

 

Har följande i karantän:

 

2 Ocellaris clowner

1x Cirrhilabrus rubripinnis / red fin fairy wrasse

1x Amblyeleotris randalli / Orange Stripe Prawn Goby

1x Meiacanthus grammistes / Striped poison-fang blenny

1x Nemateleotris magnifica / Firefish

 

totalen med de i karantän är då 19. Är det dumt att ha såpass mycket fisk som 25 st exempelvis? förutsatt att man inte sätter in kejsare på de sista platserna. Har alltid varit rädd att överpopulera mina kar och tyckte 20 st var många i min totala lista :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag skulle köra med de 19 ett tag och se hur det utvecklar sig. Alla akvarier är olika så det är meningslöst att gissa.

 

Lite det som var tanken. Borde visa sig ungefär en månad efter att alla är i vart man kommer ligga. 

 

2 timmar sedan, danne031 sa:

Det är ju skillnad på fisk och fisk också, hälften av dina invånare räknas knappt som en halv kirurg till exempel :)

 

Självfallet. Är mestadels små/mediumfisk i listan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...