Gå till innehåll

Problem med bleknande r.floridas


turboadde

Rekommenderade inlägg

Jag har ett jätteproblem med bleknande r.florida samt att mina grön/gula acroporor börjar bli gråa.

 

Kan det ha med högt tenn 8ug/l eller I som är obefintligt eller kalium på 325? 

 

Vad kan det höga tenn:et bero på? Nån tillsats?

 

Skickar även med mitt senaste triton test. Rykande färskt idag :).

 

Mvh

doc.pdf

Ändrat av turboadde
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Det enda jag hört är att jod är viktigt, kommer inte ihåg varför....och om det var för koraller, typ skaldjur eller både och. 

 

Även att det bör doseras när ljuset är släckt. 

 

Jag följer med på sidlinjen här :) 

 

Mvh

Kim

Tack där sa du nått. Jag tänkte I som järn :(. Men jod e de ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger lågt på både kalium och allt i spårämnesväg. 

De gröna färgerna behöver järn.

Jag har haft problem med koraller och låg kaliumhalt. Röd färg och dålig tillväxt.

Jod påverkar röd och rosa - lila.

Red Sea och Fauna Marin har spårämnen som skulle passa dig. Välj ett fabrikat. Att blanda 2 fabrikat medför risk för överdos då samma spårelement kan finnas i olika flaskor i olika fabrikat.

Kaliumtillsatsen bör du dela upp i minst 5 doser.

Tenn finns det en hel del filtermaterial som tar upp + detox från Triton. Haken är att de tar upp de metalliska spårämnena också. Om det är giftigt går det inte att veta. En del tennföreningar är mycket giftiga andra inte.

Vad är det för salt du använder? Lite lustigt att det låg lågt på alla de mindre makroelementen. Det låga Bromvärdet är inget att bry sig om. Aqua Forest salt t.ex ligger lågt i brom och de hävdar att det spelar ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stig för input.

Jag har använt fauna marins salt bytte sen till microe lift men nu kör jag res sea salt. Samma värden som försvinner på vilket av salten jag än använt.

Brukar få upp dom med större vattenbyten för att sedan sjunka igen. Jag kör aquaforest balling men kör bara hälften av tillsatserna i deras recept så kanske ska köra på full dos där.

Jag skulle gärna hålla mig till aquaforest så ska kolla vad dom har för produkter för spårämnena

 

Mitt största problem är skivorna som bleknar och tynar bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Component B är metallerna och C är jod + fluor. A är Strontium och Barium. Det motsvarar t.ex mina spårelement. Jag tror ingen av mina kunder kör med halv dos och ingen har hittills haft speciellt höga värden på Tritontest. Jag skulle gå upp till full dos på alla 3. Strontium är också lågt i testet. Kalium behöver du tillsätta separat men det har Aquaforest också.

Skivor brukar trivas i kar med mycket organisk näring så kanske lite mer fisk eller mindre skumning.

Det här med jod och ljus är riktigt åtminstone till en liten del. Men om joden tillsätts som kaliumjodid eller jodat stämmer det inte. 

Jod i spårämneslösning går alltså bra att tillsätta när som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta och gå upp i fullt componentena A B och C. Läste många för några år sen som hade problem och det vart bättre när dom minska dosen på dom. Det var när jag körde FM:s recept. Så är väll nått som sitter i sen den tiden.

 

Jag började med att tillsätta kalium då det låg lågt fast många påstår att det inte ska förbrukas i kar utan zeo-sten. Men i mitt förbrukas det som sjutton. Men i alla fall bara på mindre än en vecka så tycker jag mig se stor skillnad då skivorna börjar bli mörkare och få tillbaka färger samt att några acans som blivit platta och fula nu är uppblåsta och köttiga igen. Så jag tror jag hittat den största felande länken. 

Ska köra en vecka till för att se så det är den innan jag börjar göra andra förändringar.

Trodde jag skulle se på sps:er före innan jag såg på skivorna när det var kalium brist.

 

Jag mäter salthalten med refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
On 9/29/2018 at 10:55 PM, stigigemla said:

Component B är metallerna och C är jod + fluor. A är Strontium och Barium. Det motsvarar t.ex mina spårelement. Jag tror ingen av mina kunder kör med halv dos och ingen har hittills haft speciellt höga värden på Tritontest. Jag skulle gå upp till full dos på alla 3. Strontium är också lågt i testet. Kalium behöver du tillsätta separat men det har Aquaforest också.

Skivor brukar trivas i kar med mycket organisk näring så kanske lite mer fisk eller mindre skumning.

Det här med jod och ljus är riktigt åtminstone till en liten del. Men om joden tillsätts som kaliumjodid eller jodat stämmer det inte. 

Jod i spårämneslösning går alltså bra att tillsätta när som helst.

Hej, jag har en följdfråga på detta. Vi har ett kar som just nu har ganska dålig tillväxt. Kan det hänga ihop med låg metall/jod? Går det ihop att dosera jod/järn även om man har en del zoas?  Vi har läst tidigare att det är giftigt för dem. Eller har ni några andra förslag vad som kan vara fel?

 

Lite bakgrund:

Vårt akvarium är inte stort, utan bara 120l och har varit igång i snart 1 år. Vi har inga avancerade koraller, vi har några skivor som funkar bra, och ett kenyaträd som mår bra. Däremot har vi några zoas som inte gör det, de öppnar sig för tillfället inte helt och vi har också lite förlust av polyper. Vi skickade för 3 veckor sen in ett test till ATI Lab (bifogar värdena nedan), något höga näringsvärden har vi (vi har även ett till mindre kar som har varit igång längre, där har vi alltid haft väldigt höga näringsvärden trots försök att få ner, men det som bor där i verkar må bra trots det). Angående den låga alkaliniteten så har vi också börjat dosera triton other methods.

ati1.JPG

ati2.JPG

ati3.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...