Gå till innehåll

Vattenbyte när?


peppe67

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande.

Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%).

Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte?

Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du vill ha ut av vattenbyte - vill du sänka näringsvärden, buffra upp något av t.x. kh/mg/ca, då är det läge.

Utom de finns sällan någon riktig anledning. Eller jo en annan kan vara att suga skit ur akvariet innan det byggs upp för mycket, i rent underhållssyfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har stenkoraller är det bättre att hålla uppe Ca och KH med tillsatser än med vattenbyten. Om nitrat och fosfat är för höga kan man byta vatten, fast det finns många andra metoder att minska värdena.

 

Obalanser i spårämnen (kanske kan ses med ett Triton-test) går att åtgärda med vattenbyten. Man kan även tillsätta spårämnen som tillsatser, men jag tror det blir enklare och exaktare resultat med vattenbyte eftersom man i praktiken återställer alla värden till saltblandningens (förhoppningsvis) idealiska urpsrungsvärden.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, peppe67 said:

Jag har kikat lite på Triton-test men tänkte att jag skulle vänta med det tills allt är igång med fiskar och allt, tänker jag fel?

Det är nog mycket en smaksak hur noga man vill ha koll på olika värden (såvida det inte är några uppenbara problem med djurens trivsel, förstås). Jag har aldrig gjort något Triton-test (fast jag kanske borde), och i mitt gamla kar bytte jag inte vatten på 5 år (fast jag kanske borde gjort det).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...