Gå till innehåll

Bangen 490L 100x70x70


Bangen

Rekommenderade inlägg

 

Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen :) Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr.

 

Karet:

490L 100x70x70

Sump ca 100L

 

Teknik:

Skummare Coral Box D700

Returpump Jebao DCT 6000

Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st

Ljus Maxspect Razor 180W 2st

DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st

Balling med doserpump Fauna Marin.

 

Har fortfarande lite funderingar kring tekniken.

Streamerspumparna har jag en MP10 och en Tunze(som jag blir galen på ljudet på) som snurrar just nu. Vill helst ha två MP10 för ett bättre flöde genom hela men det blir snyggare med en MP40 för kan gömma en pump bättre. Får även se hur MP10 sitter fast.

Ljuset får vi se hur Razor klarar av ett djup på 70. Väljer dessa som start för jag hade en 180W över mitt förra.

 

DIY cheato filtret kommer det mer info om när jag har fått hem alla grejer, men kommer bestå av vattentät LED slinga med röda och blå dioder (4:1 ratio). Har tidigare kört biopellets och ville pröva något nytt och hade inte riktigt plats i sumpen för nåt så blir externt cheatofilter.

 

Karet har puttrat på i 14 dagar nu. Körde igång hårt från början eftersom jag inte hade plats att ha båda karen igång samtidigt.

Just nu är det ca 10 KG LS, en revpelare, detta kommer kompletteras med mera LS snart för att bygga ett scape. Tanken är att ha den ena sida öppen med nästan bara revpelare samt låga koraller på botten och på andra sidan lite mer LS, får se hur visionen slutar.

 

Finns lite invånare och koraller som också gick över från det gamla.

Just nu simmar

2st Ocellaris clowner

3st Chrysiptera parasema damseller

och en mindre städpatrull på ca 10st gott och blandat eremiter och snäckor.

 

Utöver detta finns det lite koraller, Magnifica, Vargas, Ricordea Florida, Montipora och en hel del blandade knappar, som har tagit flytten mycket bättre än jag förväntade mig.

 

Värden idag (Salifert enbart):

No3 2.5

Po4 0

Kommer inte börja mäta något på några veckor till. Än så länge ser värdena bra ut och det mesta ser ut att trivas.

 

Återkommer med bilder när jag har fått hem min ordentliga algskrapa :)

Ändrat av Bangen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va och köpte den sista stenen jag behövde av Chabo0, blev lite koraller också.

Så här kommer lite halvtaskiga mobilbilder på hur scapet blev när det blev klart. Nöjd att det känns väldigt öppet, vill inte ha allt för mycket LS denna gång.

Ska ta nya bilder när korallerna har acklimatiserat sig och lite närbilder på allt.

IMG_3267.JPG

IMG_3268.JPG

IMG_3269.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...