Gå till innehåll

Analysresultat osmos


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Svaret jag fick från Aqualight en gång är att deras silikatmedia tar ”allt” :) Var då besviken på fosfatmediat dom hade. Fick utslag direkt på tds:en när jag kopplade in behållaren. 

Antar att dom menar att det som slinker igenom sediment/kol/membran absorberas av sista behållaren (silikatmediat)

 

Om det är membranet som ska ta kopparn låter jag vara osagt men tror nästan det. Får se om någon annan slinker in med ett svar. 

 

Har du nån tds-mätare på osmosen? Frågar mest för att jag är nyfiken om den/dom så fall visar noll trots att du har koppar. 

Jag ska inom dom närmaste dagarna skicka test på både mitt vatten och nyblandat saltvatten då jag hade utslag på koppar från den senaste hinken Red Sea. 

Min mätare efter membranet visar 0-1 och mina 2 silikatbehållare visar 0 men litar inte ett dugg på dom :D 

 

Men för 3-4 månader sedan visade dom oxå noll och skickade då in ett test för jag fick skumma värden på saltet jag använde då. Då var allt 0 för utom minimalt utslag på kalcium och en annan. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, övriga resultat ser ut så här:

 

Analys:         Kran:       Osmos:

pH               8,6           5,7  

Kond           18,1         <2 mS/m

Alk               60            <1 mg/l

Si                 0,36         <0,04 mg/l

Fe                <5           <5 µg/l

No3-N          0,084      <0,05 mg/l

No3             0,37         <0,3 mg/l

Po4-P          0,044       <0,01 mg/l

Po4             0,13         <0,04 mg/l

 

Kör med sandfilter, membran, kolfilter & silikatfilter.

 

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Mazzi sa:

Ok, övriga resultat ser ut så här:

 

Analys:         Kran:       Osmos:

pH               8,6           5,7  

Kond           18,1         <2 mS/m

Alk               60            <1 mg/l

Si                 0,36         <0,04 mg/l

Fe                <5           <5 µg/l

No3-N          0,084      <0,05 mg/l

No3             0,37         <0,3 mg/l

Po4-P          0,044       <0,01 mg/l

Po4             0,13         <0,04 mg/l

 

Kör med sandfilter, membran, kolfilter & silikatfilter.

 

/Mats

Men du har väl inte filterna i den ordningen?

 

Dessa 2 var dom enda jag hade utslag på:

FC10B5AF-E5FD-4830-810C-AC37BDD91351.png.fff46dfa78c83eac18c3545bee3bc084.png

 

Om dina värden är för höga vet jag ej men du borde inte ha utslag på tex fosfatet, nitrat och silikat vilket då borde vara silikatfiltret som inte fungerar som det ska. 

 

Har du tds mätare på osmosen eller du har tex silikatmedia som ändrar färg, har sett video från Bulk reef supply att dom har sådant silikatmedia. 

Mitt ändrar inte färg så därför har jag en tds-mätare innan första silikatfiltret och en efter andra. 

När jag får utslag på första sätter jag den sista först och fyller på nytt media i den jag plockat ut och den hamnar sist. Detta förutsätter ju då att mina tds-mätare ger utslag som dom ska. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen tds mätare tyvärr. Det enda jag får utslag på är Cu. Den första kolumnen är direkt ur kranen och den andra är efter osmosen. Aquili heter osmosen, köpt på aquaristic.net. Ordningen på de olika filtren är: sedimentfilter, kolfilter, membran och sist kiselfiltret. Jag kan inte byta media i mina vad jag kan se, man köper nya. Finns det till bra pris någon stans? Det är nästan lika dyrt som att köpa ny anläggning nästan, iaf om man ska byta alla delar :)

 

Någon som vet vilken del som ska ta Cu?

 

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...