Gå till innehåll

Levande sten


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Om du har tid så kan du förvara stenen i mörklagt saltvatten i ett par månader. Då kommer glasrosorna svälta ihjäl men bakteriefloran i stenen överleva. Du kunde nog även testa göra rent stenen ordentligt och sedan hälla/spraya på väteperoxid på glasrosorna när stenen är ovanför vattnet. Det kommer också bara döda det som är på ytan av stenen.

 

Du kan absolut torka stenen annars med, det kommer döda den. Du kan även koka upp en stor gryta med kokande vatten och doppa stenarna i den. Var mycket aktsam så att det inte sitter andra koraller på den dock som knappar, som kan släppa gift vid sådan hantering. Det kan bli jätteotäckt.

 

Det känns lite synd bara att ha ihjäl allt det levande inne i stenen. Men det är upp till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, mikoto sa:

Om du har tid så kan du förvara stenen i mörklagt saltvatten i ett par månader. Då kommer glasrosorna svälta ihjäl men bakteriefloran i stenen överleva. Du kunde nog även testa göra rent stenen ordentligt och sedan hälla/spraya på väteperoxid på glasrosorna när stenen är ovanför vattnet. Det kommer också bara döda det som är på ytan av stenen.

 

Du kan absolut torka stenen annars med, det kommer döda den. Du kan även koka upp en stor gryta med kokande vatten och doppa stenarna i den. Var mycket aktsam så att det inte sitter andra koraller på den dock som knappar, som kan släppa gift vid sådan hantering. Det kan bli jätteotäckt.

 

Det känns lite synd bara att ha ihjäl allt det levande inne i stenen. Men det är upp till dig.

Jag personligen är tveksam till att aptasia kommer dö ut bara för att dom är i mörker. 

Detta är en överlevare skapt av djävulen själv. 

Koka den ska du nog heller inte göra, kan frigöras gifter i luften när vissa saker ”dör” i stenen om du har otur. 

Bakteriefloran kan du utan problem få igång igen. Du kan mixa med lite nyinköpt levande sten för att få med lägre djur. 

 

Sen är det ju så att aptaisa kan du mycket väl få med längre fram i samband med nya koraller, snäckor etc så ha det i åtanke innan du påbörjar projektet :) 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror personligen inte att det går att utrota aiptasian i en tank. Överlevare från helvetet. Kanske bättre att försöka minska på dess förmåga att leva: djur som äter dem, giftbehandling.

Har lyckats med en kombination i mitt kar som var på väg på att övertas av dessa monster från helvetet. Har idag tre pepparmintsräkor och behandlar med Aiptasia-x när de syns och går att behandla. Just nu kommer det inga nya, som är synliga. Så jag tror att någon av räkorna har fattat tycker för dem :)

 

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja frågan är hur stort problem de orsakar?
Jag har själv från och till haft några. Skaffade en filfisk för 5-6 år sen då jag hade kanske 10st, den rensade karet och höll rent under det året den levde. Efter det har dykt upp en här och där men aldrig nån explosion, har haft ihjäl någon då och då genom att spruta calciumhydroxid eller kokande vatten på dem. Har inte upplevt det som något problem och de har förökat sig i väldigt låg takt trots allas rädsla för att de ska växa explosionsartat och ta över karet.... Nu skaffade jag nyligen en Kopparbandad pincettfisk kam jag få den att överleva så lär den väl hålla efter glasrosorna men det var inte huvudanledningen till att den köptes.
Risken med extrema åtgärder som att koka all sten är ju att du orsakar mer problem i karet genom att du har ihjäl allt nyttigt liv i stenen samtidigt...
Så hur stort problem är det egentligen? Har de tagit över karet förstår jag tanken men annars tycker jag att du ska ta till mindre drastiska metoder än att koka eller torka all sten

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del i karet.

Problemet är att det är så utspritt samt på ställe  jag inte kommer åt med spruta.

Har dessutom året mask som liknar fireworm som jag vill ha bort.

Så tanken är att flytta över allt levande till min 80L kub medan jag ställer upp det nya akvariet.

Kan man kanske ställa ut stenen på balkongen en vecka? Typ 0 grader på balkongen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du dödar allt i stenen måste den lakas ur efteråt för att få bort näringsämnen, dessutom måste nya bakterier ympas in vilket nog tar flera månader minst.

 

Jag skulle rekommendera manuell bekämpning av stora glasrosor (i ett annat kar om de är svåra att nå), de små exemplaren kan filfiskar eller pepparmintsräkor äta upp. Tar inte Stenopus-räkor maskarna?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:

Jag skulle rekommendera manuell bekämpning av stora glasrosor (i ett annat kar om de är svåra att nå), de små exemplaren kan filfiskar eller pepparmintsräkor äta upp. Tar inte Stenopus-räkor maskarna?

 

 

Kanske bäst att testa det.

Kan ju ha akvariet gå tomt ett tag och därmed vända runt stenarna och kanske hitta alla j*vulstyg.

Kanske slänga ner en fisk och en räka också.

 

Hur blir man av med fireworms?

Ändrat av Johnny Tveit
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minutes ago, Johnny Tveit said:

Kan ju ha akvariet gå tomt ett tag och därmed vända runt stenarna och kanske hitta alla j*vulstyg.

Kanske slänga ner en fisk och en räka också.

Man behöver nog djur som äter små exemplar. Glasrosor sägs föröka sig könlöst om de skadas, så annars kanske några stora förvandlas till många små...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Christian J sa:

Man behöver nog djur som äter små exemplar. Glasrosor sägs föröka sig könlöst om de skadas, så annars kanske några stora förvandlas till många små...

 

Grrrrr.

Ska försöka köpa en räka och använda Aiptasia-X på det jag kommer åt :/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aiptasia dör på ett dygn i 40 grader. Det överlever åtminstone en del av bakterierna.

Men knappar skulle säkert lämna gift vid den temperaturen också. Maskar dör och de är nyttodjur.

Jag har en doppvärmare utan termostat jag sätter i ett 50 liters kar med saltvatten när jag vill döda glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-02 at 18:37, Christian J sa:

Man behöver nog djur som äter små exemplar. Glasrosor sägs föröka sig könlöst om de skadas, så annars kanske några stora förvandlas till många små...

 

Ajdå. Plocka den första med pincett...... den gick i delar kan man säga :/

Kanske är därför jag fått så många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...