Gå till innehåll

För lite alger?


peppe67

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag kanske har en udda fråga men kan det vara så att jag har för lite alger?

Vissa områden på stenarna som tidigare var täckta av kiselalger(?) ser nu ut mer som ett månlandskap. Nu ser jag bara lila kalkalger på vissa ställen och sedan förståss "trådalgerna" som fortfarande är kvar.

Kan det vara så att jag har för mycket och för effektiva städare?

När jag stoppade i min Rödfläckiga sandvändare och min Sailfin benny försvann alla kiselalger, kan det bero på dem?

20181003_154038 (002).jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, peppe67 said:

Vissa områden på stenarna som tidigare var täckta av kiselalger(?) ser nu ut mer som ett månlandskap. Nu ser jag bara lila kalkalger på vissa ställen och sedan förståss "trådalgerna" som fortfarande är kvar.

Jag tycker det ser utmärkt ut på bilden. Att kiselager minskar är bara önskvärt (och inträffar vanligtvis efter inkörningen), kalkalger tyder på bra vattenkvalité.

 

3 hours ago, peppe67 said:

När jag stoppade i min Rödfläckiga sandvändare och min Sailfin benny försvann alla kiselalger, kan det bero på dem?

Vissa arter av Salarias äter filmalger, när jag hade den likartade Blenniella chrysospilos kunde man se sugmärken överallt på rutorna där han varit och skrapat. Det är isf inget som helst problem så länge fisken inte svälter.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Christian J sa:

Jag tycker det ser utmärkt ut på bilden. Att kiselager minskar är bara önskvärt (och inträffar vanligtvis efter inkörningen), kalkalger tyder på bra vattenkvalité.

 

Vissa arter av Salarias äter filmalger, när jag hade den likartade Blenniella chrysospilos kunde man se sugmärken överallt på rutorna där han varit och skrapat. Det är isf inget som helst problem så länge fisken inte svälter.

 

Tack Christian, skönt att höra att det är som det skall.

Min oro var just om min Salarias skulle svälta men den verka ta lite av det foder jag har i varje dag så det kanske går bra. Dessutom får den ju gärna ge sig på och käka upp "trådalgerna".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, peppe67 sa:

Tack Christian, skönt att höra att det är som det skall.

Min oro var just om min Salarias skulle svälta men den verka ta lite av det foder jag har i varje dag så det kanske går bra. Dessutom får den ju gärna ge sig på och käka upp "trådalgerna".

 

Du ska inte räkna med att en salarias kan leva på alger, den behöver extra mat i form av gröna pellets eller torkad nori regelbundet så det låter bra att den tar av vad du ger den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, danne031 sa:

 

Du ska inte räkna med att en salarias kan leva på alger, den behöver extra mat i form av gröna pellets eller torkad nori regelbundet så det låter bra att den tar av vad du ger den :)

Ok, gröna pellets vilka är det? Är det sådana och torkad Nori som kirurgerna skall ha när vi får i dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, peppe67 sa:

Ok, gröna pellets vilka är det? Är det sådana och torkad Nori som kirurgerna skall ha när vi får i dem?

 

Generellt så är huvudingrediensen i alla gröna pellets eller gröna flingor på marknaden nori, alltså lämpligt för herbivorer (grönsaksätare). Huvudfödan för kirurger ja :)

Torkad nori är bra att ha utöver pellets/flingor, det blir lite annan sammansättning då den är ren alg plus att fisken får beta som den gör naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, danne031 sa:

 

Generellt så är huvudingrediensen i alla gröna pellets eller gröna flingor på marknaden nori, alltså lämpligt för herbivorer (grönsaksätare). Huvudfödan för kirurger ja :)

Torkad nori är bra att ha utöver pellets/flingor, det blir lite annan sammansättning då den är ren alg plus att fisken får beta som den gör naturligt.

Ahh, tack, perfekt då vet jag. Just nu blandar jag mellan Oceans nutrition formula 1 och 2 men då borde jag redan nu alltså ge lite "grönt" också då. Har du tips på bra gröna pellets?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, danne031 sa:

Pellets som pellets, så länge det är en riktig tillverkare och ändamålet är salta fiskar så tror jag peraonligen alla är lika bra. Jag kör också den formula 2 och både burk och pellets är knallgröna så du har redan rätt där :)

Haha, så långt tänkte inte jag :) så bra, då är allt frid och fröjd för nu, men då ska jag skaffa torkad Nori så att Salarisen får lite mer variation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, danne031 sa:

Läste på burken nu och insåg en liten tankevurpa, det är spirulina som är vanligast i processad mat. Lite osäker på om det är en faktisk alg men det är bra skit för grönsaksätare hur som helst :)

Ja det var det jag såg och därför trodde jag inte att det var vegetariskt, men kollade närmare på nätet och det står att den skall vara vegetarisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps just för Salaris är så kallade maltabletter för sötvattensmalar. De gånger jag har haft Salaris så har de älskat dessa. De har bollat med dem som en katt leker med en fångst. Det är också utmärkta för eremiter.

 

Spirulina i processerarad  form fungerar utmärkt till alla algätare.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Ett tipps just för Salaris är så kallade maltabletter för sötvattensmalar. De gånger jag har haft Salaris så har de älskat dessa. De har bollat med dem som en katt leker med en fångst. Det är också utmärkta för eremiter.

 

Spirulina i processerarad  form fungerar utmärkt till alla algätare.

 

MVH Lasse

Tack för tipset, då ska jag skaffa sådana. 

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

spirulina är en cyanobakterie när jag hade en salaris så matade jag med noriblad som jag beställde från asien sjukt billigt det matar jag mina kirurger med fortfarande de har tillgång till det i stort sett alltid

 

mvh Frank

Aha, har du någon länk till vart man beställa från Asien?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Christian J sa:

Vanlig rostad nori finns i asiatiska butiker, orostad finns även i akvariebutiker men det blir nog betydligt billigare på ebay.

Ja jag hittade rostad Nori i en Asiatisk butik, 10 flak för 45kr. På eBay hittade jag postad 100 flak för 100kr med fri frakt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...