Gå till innehåll

Svullna gälar


Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har en liten Clownfisk där jag tycker att gälarna är svullna.

Fick den igår tillsammans med en annan och den ser frisk ut.

Mina andra fiskar i karet ser inte ut såhär heller utan alla ser fina och friska ut.

 

Tänkte att det kanske berodde på flytten men när jag kollade nu i morse igen så ser det precis likadant ut.

 

Vad kan detta vara!?

Har tyvärr ingen bild.

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskar är odlade och då finns det en risk att det är en missbildning. Oftast beroende på en brist av något i fodret men det kan också vara inavel.

Det kan också vara en parasit och i så fall brukar fisken andas betydligt snabbare än de andra. 

Det finns tre olika typer av parasiter det kan vara. 

Encelliga parasiter där Brooklynella är vanligast följd av Cryptocaryon. Botas lättast med tank transfer method. Finns inte i odlingen av clownfisk men den kan ha blivit smittad i affären.

Parasitära copepoder. Sällsynt och botas lättast med någon form av koppar i vattnet. Koppar förgiftar alla skaldjur, kräftdjur och blötdjur så separat akvarium.

Parasitära maskar. Botas lättast med speciell medicin mot maskar. I nödfall går det att använda avmaskningsmedel för hund o katt.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Tack för svar. :)

 

jag ska försöka hålla lite koll på den.

Vet inte riktigt om jag tycker den andades betydligt snabbare än övriga fiskar faktiskt. Inte som jag tänkte på igår iaf.

Det ser likadant ut på båda gälarna. så fisken ser symmetrisk ut. inget som är annorlunda på ena sidan i förhållande till andra.

Kanske bara är en missbildning helt enkelt. Har iaf mailat dem jag beställde den av och de vill ha bild på hur det ser ut.

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...