Gå till innehåll

Det evigt försenade akvariebygget


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Markus: kan det ej vara så att det blir mindre flöde om man borrat för få hål istället!??

Men klart 6000Liter totalt per pump å en massa hål så blir det ej mycket flöde ut genom varje hål om man kör en längre rör sträcka.

Kul iallafall att diskutionen kommit upp då man själv säkert skulle valt som du eller tänkt att ja dessa pumpar borde räcka ;)

Jorgas: Tyvärr så har IKS inte EU kontakter utan de vanliga jordade stick kontakterna är säkert en tanke med att de ej har detta då hela dosan är jordad och EU kontakterna är helkappslade

Kommer ej ihåg exakt hur det gäller men har för mig att de med dessa smala (EU) har en speciell kappsling och en liten fyrkant på den saken som berörs och då ej "behöver" jord

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jorgas: Tyvärr så har IKS inte EU kontakter utan de vanliga jordade stick kontakterna är säkert en tanke med att de ej har detta då hela dosan är jordad och EU kontakterna är helkappslade

Kommer ej ihåg exakt hur det gäller men har för mig att de med dessa smala (EU) har en speciell kappsling och en liten fyrkant på den saken som berörs och då ej "behöver" jord

Jag tänkte nog att det fanns annat än IKS som har EU-kontakter. Jag såg iaf två stycken på sumpbilden i post #108.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Kommer ej ihåg exakt hur det gäller men har för mig att de med dessa smala (EU) har en speciell kappsling och en liten fyrkant på den saken som berörs och då ej "behöver" jord

Du har så rätt så. För att få ha den smala kontakten utan jordförbindelse krävs att apparaten har ett skyddshölje som inte kan komma i kontakt med spänningsförande delar. Alltså kapslingen är hel i form av hölje som inte leder ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta kontakter är inte EU kontakter, en del av dom som syns på bilderna kommer att försvinna eftersom de går till PH pumparna som nu finns i akvariumet. För tillfället så använder jag gamla hederliga kopplingsdoser detta ska städas upp vid ett senare tillfälle.

Wang, du har rätt att med för lite hål så får du en strypning på vatten flödet. Nu är det inte det som är problemet för mig utan tvärtom för många hål och för stora för den mängden vatten som kommer från pumparna och vatten trycket.

Som jag skrev i tråden innan så om jag kör pumparna på läge 1 så kan de inte övervinna vatten trycket utan vattnet tryck igenom pumpen fel väg. D.v.s vatten rinner från akvariumet till sumpen genom returen. Som ni förstå så får pumparna jobba ganska hårt bara för att stå imot vatten trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

....

Som jag skrev i tråden innan så om jag kör pumparna på läge 1 så kan de inte övervinna vatten trycket utan vattnet tryck igenom pumpen fel väg. D.v.s vatten rinner från akvariumet till sumpen genom returen. Som ni förstå så får pumparna jobba ganska hårt bara för att stå imot vatten trycket.

Här hänger jag inte med riktigt. Jag har letat i din tråd men hittar inte vart sumpen står men jag har förstått det som om den står bakom akvariet i rumet där. Detta innebär att vattenpelarhöjden inte borde gå över 180 cm. Vattentrycket beror på vattenpelarens höjd och inte längden på rör. Längden på rören skappar et visst motsånd liksom krökar men inte mer tryck för pumpen i vilande läge. Det jag inte förstår är hur det kan rinna genom pumpen om den har kapacitet att lyfta vattnet en viss höjd.:snurrig: Kan ju vara så att jag har missat något också så bli inte förvånad om jag inte har fattat även om det är självklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör pumparna i läge 3 och har gjort det stort sett hela tiden. Jag har bara använt exemplet med att köra dem i läge 1 som exempel på vilket tryck dom måste arbeta imot. Lyfthöjden är ca 150cm och sedan ska det ner 80cm igen och sedan ut ur öppningarna på rören på 80cm djup. Låter kanske inte så farligt men på den typen av pumpar vi använder inom akvariehobbyn så gör det skillnad.

Sumpen står under akvariumet i akvarierummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att man bör gå ner i diametrer på rören för att få ett större tryck från pumpen, sen måste man borra olika dimentioner på hålen för att få ut trycket från pumpen,så att den ger lika stort flöde genom alla hålen,mindre hål i början ,sen ökar diametern på hålen vartefter stäckan blir längre på röret.Rätta mej om jag har fel då jag är nybörjareMvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ja det är ett QL-40. Jag använde kopplingar med 3/4" gänga i ena sidan och 25mm lim koppling i andra. Gängan stämmer inte riktigt eftersom gängan är lite konisk men det har fungerar för mig ändå.

Meckade ihop QL-40:an igår och blev glatt överraskad över att det fanns ju faktiskt muffar som går in i in/ut-loppen med gängor. Men som sagt, konisk gänga... Bläh.

Får ta mig en tur till Ahlsell igen och trolla med knäna lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kör med lite gängtejp så fungerar det utan problem. Har fungerat för mig i två års tid utan problem.

Dra bara åt dem ordentligt.

Kjell, det du skriver stämmer till viss del. Det som också händer när de går ner i storlek på rör är att motståndet ökar. Ska du t.ex. transortera vattnet längre vägar så rekommenderar tillverkarna att du ska gå upp en dimention på rören. Du behöver inte i alla fall byte storlek på hålen. Jag fick det hela förklarat för mig av en kille som hade jobbat med beräkningar av denna typen av grejor, tror han kallade det hydrodynamik. Förstod inte ens hälten av hans förklaringar utan nöjde mig med slutsatserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markus: Så rätt ang rören. Skall vattnet transporterad längre sträckor så är det en fördel att gå upp en dimension på rören. Men i ett akvarium så är det ju inga sträckor vi pratar om

Men det lär väll räcka med det du har och de stream pumparna du skall ha i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell, det du skriver stämmer till viss del. Det som också händer när de går ner i storlek på rör är att motståndet ökar. Ska du t.ex. transortera vattnet längre vägar så rekommenderar tillverkarna att du ska gå upp en dimention på rören.

Det är samma resonemang i el-lära, där man får helt enkelt gå upp i grovlek på kabeln ifall man ska dra långa sträckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meckade ihop QL-40:an igår och blev glatt överraskad över att det fanns ju faktiskt muffar som går in i in/ut-loppen med gängor. Men som sagt, konisk gänga... Bläh..
Hej, kör med lite gängtejp så fungerar det utan problem. Har fungerat för mig i två års tid utan problem.

Dra bara åt dem ordentligt

.

Rörgängor är koniska och inte ett dugg konstiga. När man använder dom till plast ska dom tejpas med gängtape och dras åt försiktigt. För den koniska formen gör det ganska lätt att spräcka muffen. Så det är bättre att dra åt dom för löst än för hårt.

Ett alternativ är att dra kopplingen med locktite om man har en skadad eller dålig gänga.

/Rörmokarn´

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med att dra dem ordentlig är att fösta gången jag monterade anslutningarna började de läcka efter ett tag. Efter det drog jag åt dem hårdare (mer än bara handkraft i mitt fall) och efter det så har de aldrig läckt.

Ang streem pumparna så är de nu äntligen på väg. Kommer inom de närmsta dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var försiktig då du sätter fast stream pumparna med magnetfästena.

Klämde mig regält för ett tag sedan, fick be tjejen om hjälp sprang å hämtade en skruvmejsel för att lättare bända isär de hela. Böjde skruvmäjseln så där satt man som i en råttfälla. Men efter att hon hämtat en större mejsel så kom jag loss mellan dessa kraftigare magneter. Sökte lite på dess hållfasthet å hittade att den har en kraft på 125kg då de sitter ihop *aj aj*

men sedan då man väl har de fast i karet så gick det lättare att flytta de hela. Enheten består utav 2st likadana magneter exakt så det skulle funka med att ha en annan platta på utsidan och använda 1 magnetfästes kitt till 2st pumpar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Markus. Undrar lite hur din SMS modul till IKS:en funkar. När du köpte den var det nått extra du fick beställa eller var det ett komplett kitt med

iks SMS-Controller + iks Daten-/Ladebox + Mobil + Kabel

Där har varit en del frågor gällande SMS modulen så jag ska försöka skriva en kort beskrivning gällande denna.

Väntar på den ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev denna beskrivning innan i tråden. Är där några fler frågor ska jag försöka besvara dem.

SMS Modulen kan användas separat eller kopplad till en AquaStar. Modulen kan inte i sig själv sända SMS utan behöver vara kopplad till en mobil telefon. Här kommer det negativa det är bara ett mindre antal telefoner som fungerar att använda och alla är gamla Siemens som slutade tillverkas för ett antal år sedan. IKS har en samling sådana telefoner till försäljning men det är ett potetiellt problem om något år när de börjar gå i sönder och man inte kan få tag i nya.

När man använder SMS modulen separat så har den 4 digitala ingångar som du kan koppla in diverse givare på dock ej IKS moduler. När dessa ingångar sluts eller öppnas så sänder modulen ett SMS.

Jag kommer t.ex att ha flottör switchar kopplade där som ska signalera ifall det håller på att rinna över från något av akvariumen.

När man använder den med AquaStar så kan den skicka vidare larm både från sina egna ingångar och från Aquastar:en. Den kan även konfigueras att skicka regelbundna status rapporter kan vara trevligt när man är ute och reser.

Pumparna har kommit efter lång väntan. Kör dem för tillfället på intervall 1. Skapa en lite trevlig våg rörelse i akvariumet. En sak som jag har lagt märke till är strålen från dem inte är så bred som jag trodde.Mitt akvarium är 110 djupt så jag funderar lite på att skaffa fler pumpar.

En fråga till er som har stream pumpar med styrning hur kör ni dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidok. Trodde det var nått mer du skulle skriva om ;)

Dina pumpar kör du dessa på max flöde hela tiden?

Sitter de på samma sida utav karet eller har du de på varsin sida.

Flödet som du säger känns mesigt men ändå så är det ju själva massan som flyttas. oftast så känns det dåligt för man brukar gämföra med en powerhead.

Skall du köpa fler pumpar så kanske du kan kolla på deras 6200 5000-20000L/h det finns tom med finns en större som heter 6300

Turbelle® stream 6300

For aquariums > 3,000 litres (793 USgal.)

Flow rate: 9,000 to 30,000 l/h

(2,377 to 7,925 USgal./h)

Energy consumption: maximum 70 W

Voltage / frequency: 230V/50-60Hz

Cable length: 5 m, dimensions:

diam. 98 x 118 mm (3.8 x 4.6 in.)

Outlet: diam. 63/59

mm (2.4 / 2.3 in.)

6300.000

man kan ju koppla in upp till 8st stream på en mullti kontroller ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna har kommit efter lång väntan. Kör dem för tillfället på intervall 1. Skapa en lite trevlig våg rörelse i akvariumet. En sak som jag har lagt märke till är strålen från dem inte är så bred som jag trodde.Mitt akvarium är 110 djupt så jag funderar lite på att skaffa fler pumpar.

En fråga till er som har stream pumpar med styrning hur kör ni dom?

Jag kör för närvarande också på intervall 1, då det verkar ge bäst vågverkan. Jag blev dock lite besviken på kapaciteten på dom, då det är försvinnande lite effekt i ett kar på 300cm i längd.

Hade man varit den erfarenheten rikare så hade jag satsat direkt på ett par 30.000l/h pumpar på en gång. Tyvärr är dom ju allt annat än gratis... :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...