Gå till innehåll

Romans balling


jeber

Rekommenderade inlägg

Är sugen på att testa romans balling då den verkar funka riktigt bra för många.

Förstår dock inte vad det är material jag ska köpa?

Funkar det med de 3 produkterna som finns på företagsakvarium? (Plus spårämnen

Och mineralsalt)

 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-bikarbonat-nahco3-4kg

 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-kalciumklorid-caci2-4kg

 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-magnesiumklorid-mgci2-4kg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!
Jag ska gå över till Roman med.
Skulle ju vara grymt med lite mera kött på benen så jag inte gör några misstag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Jag har hittat receptet och förstår hur det är tänkt men förstår inte vilka råvaror som ska användas. Tänkte att någon hjälpsam kan lägga upp länkar eller liknande så jag köper rätt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som skiljer Romans balling från många andra är att man använder natriumkarbonat istället för natriumbikarbonat. Det går att lösa mycket mer i av detta i dunkarna och man får då starkare lösning som håller längre. Jag doserade nästan en liter om dagen från min gamla balling. Nu när jag kör Romans mezzoforte som är så mycket starkare så går det långt mellan blandningarna. Mitt ph blir dessutom högre. 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som skiljer Romans balling från många andra är att man använder natriumkarbonat istället för natriumbikarbonat. Det går att lösa mycket mer i av detta i dunkarna och man får då starkare lösning som håller längre. Jag doserade nästan en liter om dagen från min gamla balling. Nu när jag kör Romans mezzoforte som är så mycket starkare så går det långt mellan blandningarna. Mitt ph blir dessutom högre. 
 
 


Jo det finns väl mest fördelar med lite starkare balling.
Vart köper du råvarorna ifrån?
Är det natriumbikarbonat som man bakar för att få fram natriumkarbonat?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-08 at 18:34, jeber sa:

 


Jo det finns väl mest fördelar med lite starkare balling.
Vart köper du råvarorna ifrån?
Är det natriumbikarbonat som man bakar för att få fram natriumkarbonat?

 

Ja du kan baka men jag köpte 16kg för 800kr från hembryggning.se. Det räcker ett tag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-08 at 18:15, irwin_fletch sa:

Det som skiljer Romans balling från många andra är att man använder natriumkarbonat istället för natriumbikarbonat. Det går att lösa mycket mer i av detta i dunkarna och man får då starkare lösning som håller längre. Jag doserade nästan en liter om dagen från min gamla balling. Nu när jag kör Romans mezzoforte som är så mycket starkare så går det långt mellan blandningarna. Mitt ph blir dessutom högre. 

 

 

Kör du bara KH med Romans recept ? Eller även ca - mg ? Köpte du isf alla ingredienser från hembryggning.se ?

@irwin_fletch

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det. En sak till : har du/ni ngn idé om styrkeförhållandena mellan balling light och denna metod. Dvs vad skulle ni sätta för ingångsdoser på säg dessa mängder :

 

Kh

Balling Light 450 ml/dygn

Romans MF ?

 

Ca

B Light 145 ml/dygn

Romans MF ?

 

Mg

B Light 130 ml /dygn

Romans MF ?

 

@irwin_fletch

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-09 at 07:59, Lasse sa:

Triton Core 7 system är det samma ungefär. 

 

MVH Lasse 

Fast med ett undantag(men du skrev ungefär så du har rätt):

Triton kör xx7 på Mg o Ca och xx3.5 på KH, det gör att man ej kan dosera olika utan måste dubbla KH dosen med core 7 ELLER köra med 4 pumpar. Med mitt recept går det med 3 pumpar o lika dosering från alla. Enklare tycker jag, så kan man ställa in dosering samma på alla. MEN, såklart ingen viktig skillnad. Den största fördelen med Triton är väl att den är färdigblandad så man slipper jobbet, men så är de ju med alla andra med. ATI essentials PRO är 5 ggr starkare så dom ligger mellan "min" o tritons, också rätt smart för då blir det lika dosering från alla där med. Jag har medvetet lagt mig på ggr 3.5 för att det då också blir lite större volymer att dosera=högre noggrannhet. 

 

/Jonas 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är glad att ni gillar mitt recept. Det är kört ganska länge nu av flera akvarister o funkar bra. 

 

Det är lite svårare att få tag på Na2CO3 men fraktfritt.se har

 

Spårelemeten jag hänvisar till är fauna marines mest för att det är enkelt. (o testat). 

 

Jag gjorde flera ICP tester under perioden när jag provade min mezzoforte och fick fina ICP värden, så det är i alla fall ingen överdosering av ngr spårelement. Järn kan va i underkant om man har stort refugium, och Kalium likaså, men det gäller alla Balling. Ingen Balling tillsätter kalium i nån betydande mängd(inte heller core 7 refugium method) utan det skall  man alltid göra separat. 

2 situationer som drar mkt kalium är

1) stort algrefugium med bra (rätt) ljus

2)zeolitsten 

 

Jag blandar min kaliumklorid själv, och doserar utifrån manuell mätning med salifert utmärkta kaliumtest.

När jag rensat alger i refugiet drar det märkbart mer med cirka 20 ppm första veckan, sen stannar det upp.

 

/J

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är glad att ni gillar mitt recept. Det är kört ganska länge nu av flera akvarister o funkar bra. 
 
Det är lite svårare att få tag på Na2CO3 men fraktfritt.se har
 
Spårelemeten jag hänvisar till är fauna marines mest för att det är enkelt. (o testat). 
 
Jag gjorde flera ICP tester under perioden när jag provade min mezzoforte och fick fina ICP värden, så det är i alla fall ingen överdosering av ngr spårelement. Järn kan va i underkant om man har stort refugium, och Kalium likaså, men det gäller alla Balling. Ingen Balling tillsätter kalium i nån betydande mängd(inte heller core 7 refugium method) utan det skall  man alltid göra separat. 
2 situationer som drar mkt kalium är
1) stort algrefugium med bra (rätt) ljus
2)zeolitsten 
 
Jag blandar min kaliumklorid själv, och doserar utifrån manuell mätning med salifert utmärkta kaliumtest.
När jag rensat alger i refugiet drar det märkbart mer med cirka 20 ppm första veckan, sen stannar det upp.
 
/J



Roligt att se att du lagt så mycket tid och energi på ett ”nytt balling” recept och sen delar med dig till alla


När vi ändå är inne på refugium, vad är det ungefär för belysning som ska användas? Jag kör en vanlig ledlampa som är tänkt till akvarium med typ enbart rött ljus. Växer nästan inget bland algerna, men det dör inte heller.

// Jesper
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, jeber sa:

 

 

 

 


Roligt att se att du lagt så mycket tid och energi på ett ”nytt balling” recept och sen delar med dig till alla emoji106.pngemoji1.png


När vi ändå är inne på refugium, vad är det ungefär för belysning som ska användas? Jag kör en vanlig ledlampa som är tänkt till akvarium med typ enbart rött ljus. Växer nästan inget bland algerna, men det dör inte heller.

// Jesper

 

 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en hemmagjord ramp med 5 st 10 W kina multichip LEDsom körs på ca 7 watt var. Får bäst resultat med röda (660 nm) blandat med chip med en blå LED i mitten och sedan 8 st LED som håller 630 - 660 nm. Körde också med de nya 390 - 800 multichipen men det blev lite för dålig hållbarhet. Har iofs 5 nya sådana så jag skall byta igen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-10 at 13:17, jeber sa:

 

 


Roligt att se att du lagt så mycket tid och energi på ett ”nytt balling” recept och sen delar med dig till alla emoji106.pngemoji1.png


När vi ändå är inne på refugium, vad är det ungefär för belysning som ska användas? Jag kör en vanlig ledlampa som är tänkt till akvarium med typ enbart rött ljus. Växer nästan inget bland algerna, men det dör inte heller.

// Jesper

Jag hade en lampa i mitt refugium, hände inget med algerna, satte i en lampa till, nu växer allt möjligt där. börjar att få glasrosor också. ska försöka o lasra bort dom dock :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...