Gå till innehåll

Hållbarhets/säkerhetsfråga gällande nybygge


samuelhorn

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Sitter och klurar på mitt nästa revbygge.

 

Jag skulle vilja bygga ett ganska långt nanorev. Är inne på något liknande: 1400x300x300, 1400x260x200 eller 1200x260x200. Tänker troligtvis köra med 8-10mm glas.

 

Men när jag sitter och funderar på olika mått så kommer jag också på att tänka på hur man beräknar hållbaraheten på långsidorna. De är ju rätt så långa och har knappt någon höjd alls, kommer detta klara trycket från vattnet om jag kör rimless utan någon form av stag i mitten. Någon fysiker som vet hur man räknar på detta på ett tillförlitligt sätt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika tabeller och formulär på nätet som man kan använda, t ex den här: https://www.thesprucepets.com/saltwater-aquariums-charts-diagrams-4122023

 

Att karet är rimless gör som sagt att man bör använda något tjockare glas. Mitt eget rimless kar har måtten 1200x550x450 (LxBxH) med 10mm glas, så med tanke på den låga höjden i dina exempel är 10mm nog overkill. Vad jag förstått är det framförallt höjden som avgör glastjockleken, och 200-300mm höjd är ju inte så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...