Gå till innehåll

Start av fisklöst nano?


Flygare

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen.

 

Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter?

 

Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums eller ska det gå några dagar, och i så fall av vilken anledning?

 

Utrustning: 25 liter OW, 1 HOB filter (300l/h) med biobollar (osäker på om det behövs en streamer men har även ett extra innerfilter som kan snurra vatten så länge), led ljus som kommer uppgraderas till ett som även funkar till 150-liter. Levande sten 3 kg.

 

Planen i stora drag (innan era kommentarer som säkerligen kommer ge en del revideringar):

 

1. Blanda vatten salt till rätt densitet.

2. I med levande sten samt eventuellt någon makroalg, ljus på 10-ish timmar. Dagligen addera bakterier från sötvattensfilter och/eller Nitrivec från nu.

3. Tjoffa i städpatrull, 3 snäckor, 2 eremiter. (Hur snart efter start kan dessa sättas i? Kompletteringsmatning?)

4. Vänta en tid (hur lång?), i med första korallerna, enkla mjuk typ Xenia, discosoma.

5. Mer levande i form av fler koraller (kenyaträd osv.) samt någon/några krabbor och ormsjöstjärnor.

 

Är detta gångbart eller är det enklare att cykla burken på traditionellt vis genom algcyklerna?

 

Tacksam för all hjälp/input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min metod bygger på att du har något gälförset djur som snabbt omvandlar kvävet i maten till NH3/NH4. Jag brukar använda fisk men det kan fungera med eremiter också. Men lägg i några "för många" för åtminstone jag hade matat ungefär likadant (1-2 vuxna Artemis var tredje dag och så vidare enligt min artikel) Kan ta lite mer tid innan cyklat - annars spelar det ingen större roll IMO. Orsaken till att städpatrullen skall in så snabbt som möjligt är att den skall hålla nere algtillväxten innan biomassan blir så stor att produktionen överstiger konsumtionen. 

 

Koraller är i princip konsumenter och kan sättas i lika snabbt. Min metod bör fungera även om du bara har eremiter som ammoniumproducenter.

 

Var noga med att du både får in lite nitrat samt fosfat i början - då slipper du problem med bakteriealger av olika sort IMO

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det möjligt att stoppa i städpatrull och sten i samma veva då, eller är det en fördel att vänta någon dag? Kan ju skala upp till 4 eremiter och mata så svälter de inte i början innan algerna kommit igång.

 

Har PMDD hemma och använt just nitrat - fosfat förhållandet för att trycka ner cyano förr (i sötvatten). Är det samma princip här? Med KH2PO4 och KNO3 i förhållande 1:2? Då har jag doserat 1 ml per 10 l ur grundlösningen.

 

Stort tack för svar!

 

Hälsningar  /Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall följa matinstruktionerna i min metod men det räcker med 1-2 frysta vuxna artemia per mattillfälle. Du behöver inte vara rädd att 4 eremiter svälter i ett nystartat kar på 25 liter med ljuset på. det fins godsaker i stenen och algerna växer snabbt. Jag brukar starta med minst 10 eremiter på ett 25 liters :) 

 

Har du det hemma - så några droppar av det - men det behövs inte mycket PO4 - blir perfekt. Det är idag lätt att minska bägge näringsämnen efter ett par månader

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...