Gå till innehåll

Bästa sätt att flytta över till större akvarium?


catknife

Rekommenderade inlägg

Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar.

1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg.

2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet.

 

Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvarium till ett annat. Jag har ponerat på hur man skall gå tillväga och efter lite googlade verkar mycket av mitt ponerande stämma överens med vad andra har gjort men ville fråga här om någon har ett perfekt sätt att göra det på! alternativt har lite pointers till hur jag har tänkt gå tillväga(OM jag nu bestämmer mig för att köra på och uppgradera).

 

Nuvarande akvarium och inredning;

Så idag har jag ett 49liters akvarium(35B x 35D x 35H) med en HOB som kanske rymmer några liter(2-3 uppskattningsvis) vatten. i HOB'en har jag media korgar helt fyllda med ceramiska bollar och i karet har jag ca 5kg sten och sand som är ca 2.5cm djupt(förutom där stenarna står).

 

Levande;

  •  1 lps | 6 mjukisar | 3 macro alger
  •  3 Fiskar (Clown, Tailspot Blenny, Pink streaked Wrasse)
  •  3 turbo, 1 eldräka, 1 nassarius, 2 eremiter, 1 pom-pom krabba, 1 rörmask.
  •  en drös copopods, amphipods, små maskar i sanden.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Potentiellt nytt akvarium;

91Liter display tank (45B x 45D x 45H) + ca 49 liter sump (total mängd 140liter)

 

Då jag bor i en etta så har jag inte supermycket plats så är inte så sugen på att sätta upp nya akvariet och cykla den samtidigt som gamla är uppe och tuffar på. Tror min sambo skulle mörda mig då också :)

 

Men hur hade jag tänkt att göra då?

  1. Först hade jag tänkt fylla sumpen med nyblandat vatten och slänga in mina ceramiska bollar(med eller utan korgarna får jag se). 
  2. Fylla nya karet med ca 40liter nytt vatten slänga in en värmare plus en circulationspump.
  3. Efter det hade jag tänkt slanga ur ca 20-25 liter av mina 49liter från gamla till nya tanken.
  4. Flytta över alla stenar som inte har koraller på sig till nya akvariet(vilket är ca 4kg av mina 5kg) och möblera såsom jag vill ha det.
  5. Fylla på nya akvariet med ny sand som jag sköljt rent. Tänker försöka ha ca 1.5-2cm djup på sanden denna gång(stänger nog av pump vid detta läge).
  6. fylla 4 påsar med lite gammalt vatten och håva in fiskarna + eldräkan i dom.(uppskattningsvis 2-4 liter vatten?)
  7. dra ut ytterligare 10 liter vatten från gamla till nya vilket skall resultera i att jag har ca 10-12liter kvar i gamla nu.
  8. i detta skede tänker jag ta några skopor av gamla sanden(översta lagret och sätta in i nya akvariet) samt flytta över mina macroalger + sista stenen och mina koraller. Även här tänkte jag ploppa över mina sniglar, eremiter, krabba och rörmask.
  9. sedan flyttar jag över de sista 10-12 literna från gamla akvariet till nya och försöka få med så mycket snälla småkryp som möjligt. Nu bör jag ha ca 87-89 liter i mitt nya akvarium.
  10. Fyller upp det sista i nya karet som saknas med nytt vatten(typ 3 liter). Därefter sparkar jag igång maskineriet och låter mina 4 påsar med fiskar och räka flyta i nya karet för att säkerhetsställa att tempen är samma. sedan acklimiserar jag dem såsom jag brukar, skopa in 1 dl per 5 min ca 7 gånger innan jag släpper ned dem i nya karet.

 

Efter några veckor tänkte jag nog utöka min scape med lite nya stenar(ca 3-4kg) och börja se över vad jag ska göra med min sump.

 

Låter detta som en rimlig plan? Är jag överförsiktig eller helt dum i några av stegen?

Tar väldigt gärna emot all feedback! Vill verkligen inte se något dö i en eventuell akvarium flytt :(

 

Tack på förhand! 

 

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minutes ago, danne031 said:

Det enda att vara beredd på skulle kanske vara att dina sista litrar i gamla karet kommer vara oerhört smutsigt och dammigt.

Yes tanken slog mig också. Får blanda en del extra nytt vatten just in case :) tack för feedbacken.

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...