Gå till innehåll

Karakaret


Cippe

Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter ett antal år av anonymt användande av forumet så var det dags att krypa ur skuggorna.

Efter något år från hobbyn så bytte jag bort mitt påbörjade projekt mot ett mindre och nu är lusten större än någonsin.

 

Min tanke är att är att hålla underhållskraven låga, känner mig såpass väl att jag vet att mina intressen krockar i bland. Inriktningen kommer vara zoanthus, ett fåtal fiskar, någon mussla och lite lägre djur. Tänket på både scape och invånare är lite less is more och med mindre sten så valde jag att testa Maxspect bio-blocks.

 

Så till de tekniska, här kommer det inte bli några förtidiga utlösningar pga teknikporr :P

Karet: 80*35*40

Sump: Liten

Skumnare: Bm curve 5

Returpump: jebao dc 3000

Stremer: jebao rw 4

Ato: Tunze nano

Ljus: razor 120 med nya ledpuckar och 120 linser. 

Samt en ats från santa monica (Hog .5)

 

Tankar och åsikter tages imot med värme :)

 

Bifogar en bild på karet nu innan @Lassemetoden startas på Söndag efter ett besök på Ciklidhuset i Lerum.

//Cippe

 

F5835CA8-7673-4891-8016-0C3A2274E496.jpeg

Ändrat av Cippe
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi önskar bilder på sumpen! Din överrinningsbox ser riktigt tunn och trevlig ut där. Jag kan inte ens var din retur är. Streampumpen tar iofs bort lite av magin men det här blir nog bra när dina koraller och fiskar blir ett större blickfång :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Great! Jag själv hade nog vänt på sumpen dock. Så att du har det lilla facket för returpumpen och det stora för skummaren och övrig teknik. Eller har du någon speciell plan för returfacket som gör att det behöver vara så stort? Egentligen känns vattennivån i ditt visningskar lite hög med, du får nog vara noga med att hålla kammen ren så den inte stiger högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto sa:

Great! Jag själv hade nog vänt på sumpen dock. Så att du har det lilla facket för returpumpen och det stora för skummaren och övrig teknik. Eller har du någon speciell plan för returfacket som gör att det behöver vara så stort? Egentligen känns vattennivån i ditt visningskar lite hög med, du får nog vara noga med att hålla kammen ren så den inte stiger högre.

Herren som hade karet innan mig konstruerade sumpen, den extra cm på höjden i lilla facket behövs till skummaren tyvärr, testade det ”bakvänt” först men detta blev lösningen. Är medveten om vattennivån, men tycker det är snyggare så här. Kammen är lätt att plocka av och skrubba så ser det inte som något  Beskymmer.  

Har idag vart och inhandlat den minsta clownen i mannaminne, sambon tyckte den vsr sötast och att hålla henne nöjd underlättar hobbyn oerhört :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tuffar på, har börjat dosera salpeter enligt Lassemetoden. Sett lite rött/brunt i sanden så har plockat fram pekpinnen och jävlas tillbaka :) i övrigt ser det ut som att det går enligt plan.

 

Tänkte kika lite på ”inredning” till veckan, är man eller känner någon som har zoa-fraggar eller skivor inom ett rimligt avstånd från Smögen får man gärna hojta till.

Bifogar en bild på lille ”Nemo” som min brorson så påhittigt döpte hen till ;)

klagomål om bildkvalité undanbedes :P 

249D75EF-6C48-4F06-A3D3-6EF45FEA9FF3.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering:

Karet tuffar på, har på snudd inte sett några alger alls so far (lite brunt i sanden som är borta nu) Har dragit igång atsen, har inte riktigt fått nån fart i den än men det var inte väntat heller.

 

De första zoa-fraggarna har flyttat in, bifogar en fulbild med linslusen i vägen.

Blir till att laborera lite med flödet, då det var aningen missnöjda med farten. Optimalt om returen hade klarat biffen för att slippa ha den fula streamern på kortändan. Får helt enkelt testa mig fram.

 

 

 

4C8D51E6-6696-42EC-BF35-5628E30581DC.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...