Gå till innehåll

Försvinner Väteperoxid med tiden?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Följdfråga.

Vad är det som kan inverka på förbruket av väteperoxid i ett akvarium?

Tidigare fyllde jag på med 1 liter väteperoxid en gång i månaden i min oxydator men den sista tiden har jag varit tvungen att fylla på oftare. Nu måste jag fylla på cirka en gång var 14-18 dag istället för en gång på var 30de dag som tidigare. 

Jag kör fortsatt med samma mängd katalysatorer, 2 st, har gjort det länge nu och jag använder också samma koncentration av väteperoxid på 12%.

Hade lite problem tidigare med överdosering då jag använde för många katalysatorer och är rädd att det skall återupprepa sig nu när förbruket/doseringen verkar å öka.

Kan det vara något fel på oxydatorn? De skall ju knappas gå sönder med tiden - eller är det förbrukningsvara? 

 

Kan det bero på om jag sätter ner mer fisk? 

 

Något annat förslag?

 

@mikoto @Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda yttre faktor jag känner till som kan påverka reaktionshastigheten är temperaturen. Jag vet inte hur stor skillnad det kan göra, men den skillnad som du har verkar orimligt stor för att kunna bero på det. Hur mycket fiskar du har eller liknande kan inte påverka vad som sker inuti oxydatorn alls.

 

Kan du ha fått in någon förorening, tex akvarievatten eller någon smuts, in i behållaren? Kanske du borde skölja ur behållaren med RO-vatten noggrant nästa gång det är dags att fylla på så att du säkert bara har ren oxydator-lösning och de två katalysatorerna där i.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du något konstigt i karet?. Det påstås att belastningen i karet kan påverka förbrukningen - har dock svårt att se hur men även jag har märkt en ökad förbrukning med tiden och ålder på karet. Inte så mycket i alla fall. Temperaturen bör du kolla in. Men det blir syrgas + vatten + oxiderat biologiskt material - inget annat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skall du tvätta ut den med - 12% väteperoxid? :) Jag tvivlar på att du har några som helst rester kvar i den behållaren - mer än 6 % H2O2 brukar tvätta rent av bara den :)

 

MVH Lasse

 

PS som Kalle Lind skulle sagt - det blev väl lite snedtänk där :)

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...