Gå till innehåll

”Balansera” värden på nyblandat vatten


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Säkert en konstig fråga men jag har en behållare med färdigblandat vatten för att utföra vattenbyte. 

Tänkte balansera upp mg, cal och KH så det håller samma som akvariet. 

 

Min fråga är nu, kan jag även tillsätta fosfat och nitrat i behållaren?

Jag har än så länge rätt låg belastning och vill inte riskera att nolla fosfat/nitrat. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Det blir nog ingen nollning såvida du inte byter större delen av vattnet, även med 50% vattenbyte minskas N och P bara till hälften. Men vad är syftet med vattenbytet om alla värden är desamma, är det spårämnen du vill återställa?

Stämmer bra :) 

Längre fram kommer det ju även vara ”näringsexport” men just nu är det enbart för att återställa spårämnen och även till viss del för att erbjuda mina karantäner nytt vatten med bra bakterier. Tänker återanvända 20-40 liter från vattenbyte i stora till vattenbyte i karantänerna. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Christian J sa:

Om du vill ha minimal skillnad mellan det nya och gamla vattnet kanske det är bättre med små vattenbytten ofta än stora sällan. Omvänt minskar behovet av att minimera skillnaden om du gör små vattenbyten...

Tänkte 10% i veckan/varannan vecka. 

Jag har dragit ner skummaren, tror jag kan styra näringsvärdena lite med skummaren men återstår att se. 

Tack för tipset :) 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ytterst sällan man har salt som skiljer sig markant från karet, möjligtvis om man kör på kh runt 8 och byter vatten med red sea pro som kan ha kh på 15, annars ligger ju de flesta runt samma. Vad jag menar är att om det skiljer 1-2-3 kh och du byter 10% så kommer inget i karet grina för det, det blandas ut fort:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, danne031 sa:

Det är ytterst sällan man har salt som skiljer sig markant från karet, möjligtvis om man kör på kh runt 8 och byter vatten med red sea pro som kan ha kh på 15, annars ligger ju de flesta runt samma. Vad jag menar är att om det skiljer 1-2-3 kh och du byter 10% så kommer inget i karet grina för det, det blandas ut fort:)

Nä, absolut inte. 

Mer att då behöver jag inte kompensera ballingen vid vattenbyte utan kan göra det direkt i behållaren. 

Slog mig nu precis att jag faktiskt oxå kan göra det vid vattenbyte eftersom jag stänger returpumpen och tömmer/fyller upp returfacket för att göra vattenbyte. 

 

Det är aldrig fel att bolla idéer :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...