Gå till innehåll

Gammal Nybörjare återkommer


OskarW

Rekommenderade inlägg

Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! 

Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! 

Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. 

Planerna för karet.

200-350 liter display.
200 liter sump / fragg-del/refugium
Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?)

Tritonmetoden
Tänkte testa att köra en del SPS för första gången :) 
Ska bygga en egen LEDramp 40x3w + 3x 30w på 6 kanaler (10xRGB 3W, 20X 15000k 3W, 20x RoyalBlue 2W, 10X 30W 8000k ) Tar gärna input på färger och mängd. är tänkt att jag ska köra vandrande sol samt måne + sol upp och nedgång. 
Avrinning blir 3-rör herbie


Teknikmässigt så kommer jag styra allt med en Arduinobaserad kontrollenhet, allt ifrån vattenpåfyllning till LEDrampen 

Känner mig som en nybörjare igen! om jag hade satt igång ett nytt kar när jag var inne senaste gången så hade jag kört zeovit men triton verkar ju vara det "nya heta" och att nästan eliminera vattenbyten är ju ett stort plus!  


Försöker hitta något akvarium i måtten 100x50x60, men det visar sig väldigt svårt att hitta!  får hålla ögonen öppna på köp och säljsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott! Du ska inte beställa ett akvarium då om du vill ha lite udda mått? Du bor ju i Stockholm så akvarielagret kan väl bygga kar, eller så beställer du ett från Imazo, de kan fixa måttbyggda kar. Krävs bara en djurhandlare om är så pass ambitiös att de orkar lägga en beställning åt dig.

 

Är 60 höjden eller djupet? Jag hade lätt tagit djupare än högre :-)

 

Refugium är sjukt kul, jag önskar jag hade plats för ett större. Om man inte vill ha en snurrande chaeto boll bara så rekommenderar jag att du gör refugiet så långt du bara kan. Om det är smalt gör inget. Men långt som sagt. Så kan du ha en sandbädd och en skog med caulerpa. Låt flödet gå från ände till ände, inga streamers. När algerna börjar växa kommer de bara hindra en streamers flöde från att nå ut någonstans. Du vill tänka flod snarare. Då har vattnet inget annat val än att gå från punkt a till punkt b.

 

Här har du en film för inspiration:

 

 

Inga tips på belysningen där. Jag har ju byggt ett par själv. Men den senaste jag byggde blev den som gjort bäst resultat. Men den har den "sämsta" uppsättningen LED. Noname 6500K vita och multichip från Ac-Rc med 420, 430 och 445 nm blått. Ungefär 50/50 fördelning på de sorterna och effekt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto sa:

Gott! Du ska inte beställa ett akvarium då om du vill ha lite udda mått? Du bor ju i Stockholm så akvarielagret kan väl bygga kar, eller så beställer du ett från Imazo, de kan fixa måttbyggda kar. Krävs bara en djurhandlare om är så pass ambitiös att de orkar lägga en beställning åt dig.

 

Är 60 höjden eller djupet? Jag hade lätt tagit djupare än högre :-)

 

Refugium är sjukt kul, jag önskar jag hade plats för ett större. Om man inte vill ha en snurrande chaeto boll bara så rekommenderar jag att du gör refugiet så långt du bara kan. Om det är smalt gör inget. Men långt som sagt. Så kan du ha en sandbädd och en skog med caulerpa. Låt flödet gå från ände till ände, inga streamers. När algerna börjar växa kommer de bara hindra en streamers flöde från att nå ut någonstans. Du vill tänka flod snarare. Då har vattnet inget annat val än att gå från punkt a till punkt b.

 

Här har du en film för inspiration:

 

 

Inga tips på belysningen där. Jag har ju byggt ett par själv. Men den senaste jag byggde blev den som gjort bäst resultat. Men den har den "sämsta" uppsättningen LED. Noname 6500K vita och multichip från Ac-Rc med 420, 430 och 445 nm blått. Ungefär 50/50 fördelning på de sorterna och effekt.

Tack för tipsen!
Just nu är bara en boll med cheato i planen (kändes lättare när det kommer till trimmning). 

60 är tyvärr höjden, vi är lite begränsade i måtten. Tyvärr tror jag att specialbeställning kostar det mer än det smakar just nu. lägger hellre pengar på fraggar ;)  behöver bara hitta rätt akvarium först! 

Får in mina LED drivers idag och ska väl börja löda och programmera ikväll! :) kanske ska köra en liten byggtråd!

Har googlat och kolla massa videos på triton och folk verkar gilla det, har du någon åsikt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ja vill du ha 60 i höjd springer ju priset lite. Dokumentera gärna bygget, sånt är kul! 

 

Triton metoden har jag bara svag koll på. Tanken är god och många här verkar väldigt framgångsrika med den. Men den passar mig som har mätfobi dåligt. Jag håller mig low-tech. Med mycket varierande resultat :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton är så enkelt att det nästan är tråkigt, bara att dosera från 3 eller 4 kanaler och hålla koll på kh :)

Sen kan man om man vill "försvåra" det genom icp tester och mer specifika tillsatser för optimering. Men, i grunden skiljer det inte nämnvärt från någon annan form av balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...