Gå till innehåll

Vad för alger och hur bekämpa?


Ceasar

Rekommenderade inlägg

Vad är detta för alger och hur bekämpas dessa?

Akvariet har varit igång i 10 år, men endast sista året med stenkoraller, vilket har funkat bra till för ca 4 månader.. Tyvärr håller korallerna nu på att tynas bort/ kvävas av algerna. Kör med Balling light.

Har provat med att suga upp algerna, men de kommer tillbaka inom 24 timmar. Har även kört en kur med Dino-X, då det konstaterats Dino.

 

NO3: 1-2,5 ppm

PO4: 0,07 ppm

Ca: 450 ppm

Alk: 10 dKH

Mg: 1430 ppm

Ph: Pendlar mellan 8-8,4

image.jpg.56d18159d7d13013c474bbfda55cce87.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har som sagt behandlat med Dino-X då det har konstaterats att någon av algerna är/var Dino, så vad är det som är kvar? Har tidigare varit med om Cyano och då var den mer kompakt, men visst kanske någon form av Cyano. Flertalet koraller mår inte bra, beror det på tidigare medicinering eller pga algerna? Kör med aktivt kol i förhoppning att effekterna från Dino-X skall rensas bort. Lite rådvill, vad skall jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dino X är enligt mig rena rävgiftet. Slår ut koraller och triggar någon konstig luddig brun alg. Har provat två gånger med samma resultat. Man skyller på tungmetaller och gift i alger som utsöndras när dom dör, vilket är rent skitsnack enligt mig. Dino smiskas med UVC (Bra med watt och lagom flöde) och kombon väteperoxid om dom inte vill ge med sig enbart med UV. Som sagt, har man kört i Dino X så är min erfarenhet att det är kört. En reset verkar vara det enda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...