Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Christian J

Sump i separat skåp

33 inlägg i detta ämne

Jag har börjat bygga ett sumpskåp vid sidan om, för att slippa begränsas av utrymmet under själva akvariet. Både sump- och akvarieskåp är gjorda av IKEAs köksskåp (METOD-serien, 80x36,5x60cm). Som stabilisering/baksida tänkte jag använda ett hyllplan fast stående upprätt (se bild, vinkeljärn, luckor och ben tillkommer). Rören hade jag tänkt att dra genom skåpets ovansida.

 

0528.jpg.8299c59b5b3a57e7ada46dec8e29e96f.jpg

Hade tänkt mig att lämna halva baksidan av skumpskåpet öppen (som på bilden), räcker detta för passiv ventilation eller bör jag komplettera med datorfläkt? Kommer papperstapeten på väggen bakom ta skada? Jag har inte märkt några fuktproblem över själva akvariet på fem år, men det kanske blir mer stänk från en sump. Om jag istället skruvar fast hyllplanet på övre halvan av skåpets baksida skyddar det bättre från stänk från sumpkaret, men samtidigt blir kanske ventilationen sämre än om det skruvas fast på nedre halvan? Avståndet mellan bakre skåpväggen och den tänkta sumpbehållaren kommer att vara max 1,5cm, men på sidorna blir det sammanlagt 10cm.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken på tankar kring ämnet fukt, då jag liksom Christian J, byggt en bänk av Ikea Metod. 

 

Mitt skåp är helt stängt på baksidan så planen är att borra ett hål ca 100 mm diameter och fästa en datorfläkt där. 

 

Funderar också på om insidan av skåpet bör målas med nån speciell färg/lack för att inte skåpet ska suga åt sig fukt. Vill minnas att jag läst om nån som köpt 2-komponentsfärg på biltema för detta ändamål, men kan inte hitta tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett metodskåp med tät baksida. Jag har inte målat invändigt och då behövs en fläkt märkte jag ganska snabbt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sidotips är att kladda lite vaselin eller liknande på gångjärn/metalldelar för att hålla rosten borta.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Kirderf sa:

Jag har också ett metodskåp med tät baksida. Jag har inte målat invändigt och då behövs en fläkt märkte jag ganska snabbt emoji4.png

Hehe okej, ja det kan jag tänka mig. Har ett Reefer 250 nu och där blir ju aldrig fukt, även om klimatet i skåpet kan upplevas varmt och klibbigt ibland. Det skåpet har ju ingen fläkt men dock ett ganska stort hål där bak. 

 

14 timmar sedan, danne031 sa:

Ett sidotips är att kladda lite vaselin eller liknande på gångjärn/metalldelar för att hålla rosten borta.

Bra tips, det ska jag tänka på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/23/2018 at 4:46 PM, JonasK said:

Funderar också på om insidan av skåpet bör målas med nån speciell färg/lack för att inte skåpet ska suga åt sig fukt. Vill minnas att jag läst om nån som köpt 2-komponentsfärg på biltema för detta ändamål, men kan inte hitta tråden. 

Spånskivorna på Metodskåpen är täckta med melaminfolie på alla exponerade sidor, så de borde tåla en hel del vatten iaf där. Däremot är skruvhålen och kortsidorna på topp- och bottenskivorna (som skruvas mot sidoväggarna) av oskyddad spånskiva, så för att undvika att fukt letar sig in där kanske man skulle kunna använda lack eller våtrumssilikon.

 

Ventilation är nog bäst, så slipper man mögel också. Men det är nog ändå bra att skydda skarven mellan väggarna och bottenskivan från vattenspill.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Christian J! Jag har tänkt att dra strimmor av mjukfog längs alla skarvar och i skruvhål.. men våtrumssilikon är kanske att föredra ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtrumssilikon är direkt giftigt för vattenlevande organismer. Även om det kanske är lite avstånd känns det ändå som en risk att ha det nära akvarievatten. Akvariesilikon kan vara ett bättre val.

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Bygert sa:

Våtrumssilikon är direkt giftigt för vattenlevande organismer. Även om det kanske är lite avstånd känns det ändå som en risk att ha det nära akvarievatten. Akvariesilikon kan vara ett bättre val.

Ja! Det har du rätt i. Tack för påminnelsen! Jag tänker att den mjukfog jag redan har hade funkat, men kör nog ändå akvariesilikon för att vara på säkra sidan. 

 

35 minuter sedan, Christian J sa:

Det finns även täckpluggar för hålen om man vill att det skall se snyggare ut, t ex : https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00226315/

Tackar för det! Känns rätt prisvärt också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en returledning av rör alltid bättre än slang? Ser framför mig hur rörfogarna börjar läcka pga slarv vid ihoplimmandet.

 

Funderar annars på att använda en slang med "hose sleeves" i böjarna för att undvika veckbildning, detta förutsatt att det finns sleeves av tillräckligt stor diameter. Eller kan man kanske tillverka en hose sleeve själv av en fast rörböj som man sågar av på längden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte svaret på den frågan, men för egen del tänkte jag använda rör för att kunna reglera flödet med en ventil. Andra fördelar med rör är väl att kunna koppla på reaktor osv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog främst en fråga om pris, samt rör blir snyggare, samt att slang orsakar ett tydligare ljud av rinnande vatten då den inte har helt slät insida.

Med rätt lim är det inga problem att använda vanliga unioner och ventiler även på slang. 

Det är ohyggligt svårt att misslyckas med limningar skulle jag säga. 

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, danne031 said:

slang orsakar ett tydligare ljud av rinnande vatten då den inte har helt slät insida.

Aha, jag trodde det ledningen från ytavsuget som lät mest.

 

5 hours ago, danne031 said:

Det är ohyggligt svårt att misslyckas med limningar skulle jag säga. 

Tack, låter betryggande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju rätt stora, klumpiga och fula.. i alla fall om man jämför med ett borrat hål? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kar är igång och inte borrat, så den måste gå över kanten oavsett. :-/ Är främst nyfiken på om den justerbara anknäbbsöppningen är bra eller dålig  --helst vill jag att den sitter precis över vattenytan (så att bakåthävert inte kan uppstå) utan att det plaskar för mycket.

 

Laddar upp en bild också ifall ebay-länken försvinner:

 

ducktype.jpg.28c1b45f1a0a3187c65db649f77d73c9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nivån bestämmer du själv med avrinningen, spontant känns det som att den går för djupt ner i karet utan tanke på hävert..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, danne031 said:

Den nivån bestämmer du själv med avrinningen, spontant känns det som att den går för djupt ner i karet utan tanke på hävert..

Tyvärr framgår inte dimensionerna av annonsen... Här en annan anknäbb som verkar vara tänkt att limmas, då kan man ju såga exakt längd: https://www.ebay.co.uk/itm/2-4pcs-S-M-L-Aquarium-Tank-Pump-Duckbill-Nozzle-Water-Outlet-Return-Fitting-Pipe/173021462467

 

Vad tror ni annars om anknäbben som sådan, är det en fördel med avlång mynning med tanke på skvätt och bubblor? Jag hade tänkt mig ca 1000l/timme i cirkulation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"locline", misstänker att det är ett fabrikat, är ganska populärt och funktionen är ju densamma så fungerar bra gör det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med utblås från en fx6, har dubbla såna där anknäbbar som är ställbara I vinkel. Funkar klockrent, inget ljud då de är under ytan. 

IMG_20181216_111555.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

52 minuter sedan, pepi sa:

Kör med utblås från en fx6, har dubbla såna där anknäbbar som är ställbara I vinkel. Funkar klockrent, inget ljud då de är under ytan. 

Kör du sump med den där? Vad händer om du får strömavbrott? Du drar väl ner allt vatten i karet till sumpen?! 

Edit: feltänkt av mig :)

 

En sådan här har jag beställt. Känns prisvärt! :)

Screenshot_20181216-114903.jpg

Redigerad av JonasK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, JonasK sa:

 

Kör du sump med den där? Vad händer om du får strömavbrott? Du drar väl ner allt vatten i karet till sumpen?! 

 

En sådan här har jag beställt. Känns prisvärt! :)

Screenshot_20181216-114903.jpg

Yes, har sump. Har mätt och lagt höjden på lägsta vattennivån i själva anknäbben på samma nivå som botten av kammen till överrinningen. Sumpen sväljer med råge det som sedan rinner ner då man bryter strömmen. Enkel ekvation som funkar fint. Cirka 30 liter rinner ner så man stannar av returpumpen och finns utrymme för 20 liter till. 

Har haft en liknande som du beställt , men den begränsade flödet nå enormt. Körde runt 2000 liter I timmen I retur, men landade nog på en bit under 1000 skulle jag tro. Vattnet I sumpen såg ut å stå helt still tills jag tog bort den. Problemet sitter i själva kulorna i leden. Den jag hade passade för 25mm rör, men hålen genom själv leden var nog inte mer än 10mm... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför tog jag fluvals variant istället, den stryper inte flödet nå nämnvärt. Finns en annan variant som sitter på fx4 som ser ut som den vänstra på din bild. Den till fx6 som jag har är mer öppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hann svara innan jag tänkt rätt och editerat mitt inlägg :) Jag tänkte fel, nämligen att du skulle "draina" hela karet eftersom röret gick hela vägen ner. Har sett andra lösningar där folk har utblåset nere vid bottnen, och ja... då går det ju åt helvete när strömmen går.

 

Aha okej, fasen då... Jag kommer att köra 20mm från returpumpen och hoppas att detta utblås inte bromsar för mycket. Återstår att se! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu