Gå till innehåll

Sump i separat skåp


Christian J

Rekommenderade inlägg

Har min retur genom botten och upp till ytan. Har tidigare haft det på utsidan, men då karet redan var borrat i botten sen tidigare gjorde jag om det och drog röret genom botten. Får leva med att ha returen synlig som den är, men ser betydligt bättre ut än att ha den på utsidan som tidigare. 

Är ju bara göra en enkel flödesmätning till en hink, både med och utan den där prylen. Då får du ju en uppfattning om hur de funkar. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Christian J sa:

Vad är fördelen med anknäbb om den sitter helt under vattenytan?

 

Jag har räknat lite på sumpens säkerhetsmarginal, och det verkar som om den kan rymma eventuell bakåthävert även om (anknäbbs)mynningen sitter en bra bit under vattenytan under normal drift.

Såhär i jultider så blir mitt svar, Midnatt råder, tyst de är i karet. Tyst. I. Kaaaaaret. Blev ett jäkla skvalande ifall man har anknäbben ovanför eller så den bryter ytan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, pepi said:

Såhär i jultider så blir mitt svar, Midnatt råder, tyst de är i karet. Tyst. I. Kaaaaaret. Blev ett jäkla skvalande ifall man har anknäbben ovanför eller så den bryter ytan. 

Nej jag menade jämfört med vanlig rund mynning under ytan.

 

Tänkte mig förut att anknäbb skulle vara bättre än rund om man var tvungen att ha mynningen över ytan, fast tystnaden är ju en anledning så god som någon att ha den under. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda fördelen jag kan se med anknäbb är att man har möjligheten att styra flödet på ett annat sätt än att bara ha ett vanligt rör till exempel. I ett mindre kar där man inte har plats med så många streamers och utnyttjar returen som en del av  cirkulationen kan en anknäbb vara av nytta då trycket blir ju högre jämfört med ett rör. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även Hornbach hade passande 5/8mm täckpluggar till Ikeaskåp, samt större täckhattar som (efter att jag skurit lite i dem) dolde låsskruvarna på ovansidan av skåpet:

 

5c16892b21370_sumpovansida.jpg.0a8b0c1c3dd8b47127db640fe3fa73a5.jpg

 

För att stabilisera skåpet i sidled använde jag ett av hyllplanen som vägg (syns bakom sumpbehållaren), plus ett par vinkeljärn på framsidan:

 

5c168a2814a6a_sumpinsida.jpg.cdd7ee2b851929a545b626e3319ed7d6.jpg

 

För att skydda mot vattenspill drog jag en sträng akvariesilikon längs med insidorna runt botten, men jag funderar på att även klistra vattenfast byggfolietejp ovanpå för säkerhets skull.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-12-05 at 11:38, Christian J sa:

Mitt kar är igång och inte borrat, så den måste gå över kanten oavsett. :-/ Är främst nyfiken på om den justerbara anknäbbsöppningen är bra eller dålig  --helst vill jag att den sitter precis över vattenytan (så att bakåthävert inte kan uppstå) utan att det plaskar för mycket.

 

Laddar upp en bild också ifall ebay-länken försvinner:

 

ducktype.jpg.28c1b45f1a0a3187c65db649f77d73c9.jpg

Finns några olika sorter som vi använder på arbetet till kylning vid bearbetning. Finns både med gängor och slanganslutning. 

Finns på Tools lr liknande butiker. 

 

Gjorde en egen till mitt ”sålänge” kar i källaren. Fast utan anknäbb och justering. 

 

 

 

E65CD76D-6187-4BE2-A071-242B5BB36545.png

BE6CBA80-768C-42C4-AF05-FADAC3C549FC.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Pumpen på Tunze 9410 är förresten så tung att skummaren inte kan stå upprätt enbart på gummifötterna under basplattan, utan den måste även stödjas med pumpens insugsgaller (som är av hårdplast och saknar gummifot). Manualen visar rentav pumpen monterad lite snett på bilderna, och i det läget kanske inte insugsgallret når ner tillräckligt långt för att kunna stödja skummaren ordentligt --eller har jag missuppfattat något här? Funderar annars på att lägga en grytlapp av silikon under för att ta upp eventuella vibrationer från insugsgallret till bottenglaset i sumpen.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, stigigemla said:

Skumt. Jag har sålt några och en av dem har jag sett många gånger men den har aldrig vält eller haft stöd under pumpen.

Och jag har inte hört något sådant om de andra.

Konstigt. Hittade en till:

 

"The pump is a heavy old unit compared to the body and requires the inlet filter to be attached to the base as a leg or it will topple."

 

Tunze bytte tydligen skummarpump från Sicce till egen design för tio år sedan, kan den gamla varit lättare än den nya?

 

1303339567_lutandetunze9410.jpg.e4bb16707ebcc891b86f10acaeea190f.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen på bilden är en Sicce men modifierad av Tunze. Det var en strid mellan Tunze och Sicce för ett antal år sedan om betalningen för Siccedelarna i pumparna.

Det var nog närmare ett halvår som Tunze inte kunde leverera retur och skummarpumpar. På bilden saknas två gummitassar. Den ena skall vara så nära pumpen som möjligt och den andra mitt emot. Den levereras utan gummitassar men om man sätter dit är det klokt att sätta dem nära Tunzes fötter som är lätta att se på bilden.

Originalfötterna är på bilden ungefär en tredjedel så höga som gummitassarna och foten närmast pumpen syns på undersidan av skummaren närmast pumpen.

Enligt min åsikt är fotografen antingen någon som inte fattar mycket utan tror att det går att balansera pumpen på två fötter som på bilden eller någon som fejkat en skummare för att dissa Tunze.

Utan extra tassar står skummaren utan problem och är sumpen i ett skåp med stängda dörrar hör man normalt inte skummaren.

Men om man har ett öppet sumpskåp kan man höra den och det ljudet kan man minska med mjuka plasttassar. Men sätt dem nära Tunzes fötter. De är ju inte placerade så av en slump.

Jag tror skummarkoppen är fixad nu av Tunze för ingen av mina kunder har haft problem med att koppen vibrerar. Länken är ju nästan 10 år gammal så de kan ju ha ändrat något på den tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, mikoto said:

Med vatten i måste den ju stå bra dock?

Jag testade i en hink (avstängd) men märkte ingen skillnad.

 

5 hours ago, stigigemla said:

Pumpen på bilden är en Sicce men modifierad av Tunze.

Hur ser man skillnad? Det står inte Sicce någonstans, men det står Tunze stämplat i plasten även på insidan.

 

Quote

Enligt min åsikt är fotografen antingen någon som inte fattar mycket utan tror att det går att balansera pumpen på två fötter som på bilden eller någon som fejkat en skummare för att dissa Tunze.

Nej det är jag som är fotografen. :-) Bilden är på min egen skummare som jag just köpt ny från meeres-aquaristik.de, i förseglad originalförpackning. Jag tror inte det är ett gammalt osålt exemplar eftersom pappersmanualen som låg i är av den nya versionen.

(Det går att ställa skummaren på alla tre gummitassarna om den tar stöd av insugsgallret, jag har flyttat gallret lite på bilden för att illustrera obalansen.)

 

Quote

Utan extra tassar står skummaren utan problem och är sumpen i ett skåp med stängda dörrar hör man normalt inte skummaren.

Men om man har ett öppet sumpskåp kan man höra den och det ljudet kan man minska med mjuka plasttassar. Men sätt dem nära Tunzes fötter. De är ju inte placerade så av en slump.

Tassarna satt på när jag öppnade förpackningen och skummaren ser fabriksny ut i övrigt, så min gissning är att Tunze själva börjat sätta dit gummitassar för att minska ljudet. Men som sagt placeringen är inte idealisk. Här är en bild till:

 

9410b.jpg.5f0037f8986f7714d831e7dd50a7af02.jpg

 

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, stigigemla said:

Jag kollade bruksen på näte och där var de inte med. 

Min pappersmanual verkar vara identisk, men enligt Roger Vitko (2017) skall de tydligen finnas med:

 

"I would make sure the rubber feet we included are on the bottom of the skimmer, these need to be attached and are self adhesive."

 

Om skummaren levereras med tassarna monterade kanske de räknas som en del av bottenplattan i manualen, eller så har de inte hunnit skriva om manualen ännu.

 

1 hour ago, stigigemla said:

Du fixar det lätt med några nya tassar. Kjell o co t.ex har.

Ja en silikonmatta eller en tass på insugsgallret borde lösa problemet. Var mest lite förbryllad.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte använda 40mm PVC-slang från ytavrinningen. Är lite tveksam till slangen pga mjukmedlen, men det stora problemet är hur man skall fästa den i sumpen? Hade tänkt låta slangen gå nedåt åt vänster från ytavrinningen och sedan in genom den öppna baksidan på sumpskåpet, men i värsta fall kan jag borra hål i väggen eller taket på skåpet.

 

1. Är det bäst att låta slangen sluta lodrätt nära botten för att minimera luftbubblor?

 

2. Om jag monterar hållare på väggarna blir böjarna på slangen väldigt skarpa, vilket ger större spänningar med risk för att något lossnar? Om jag istället låter slangen svepa med större böjar genom sumpen tar den upp väldigt mycket utrymme.

 

3. Kan jag istället sätta fast slangen på PVC-rör sista biten utan att det droppar vatten? PVC-slangen är inte flexibel (som t ex silikon) och tätas väl därför bara av slangklämman?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, Christian J sa:

Även mjuk slang? Det skulle underlätta en aning.

 

Yep, men jag ska rätta mig själv, jag är inte helt hundra på att man limmar med vanlig tangit utan när jag handlade flexibel pvc blev jag rekommenderad ett annat lim som härdar mer flexibelt.

 

20180605_181330.jpg.a23a73f3bea89be46bc4f38aa5b3e99d.jpg

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...