Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Christian J

Sump i separat skåp

33 inlägg i detta ämne

Har min retur genom botten och upp till ytan. Har tidigare haft det på utsidan, men då karet redan var borrat i botten sen tidigare gjorde jag om det och drog röret genom botten. Får leva med att ha returen synlig som den är, men ser betydligt bättre ut än att ha den på utsidan som tidigare. 

Är ju bara göra en enkel flödesmätning till en hink, både med och utan den där prylen. Då får du ju en uppfattning om hur de funkar. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår :)

Tack för tipset! Ska göra det sen när allt är på plats. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är fördelen med anknäbb om den sitter helt under vattenytan?

Jag har räknat lite på sumpens säkerhetsmarginal, och det verkar som om den kan rymma eventuell bakåthävert även om (anknäbbs)mynningen sitter en bra bit under vattenytan under normal drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Christian J sa:

Vad är fördelen med anknäbb om den sitter helt under vattenytan?

Jag har räknat lite på sumpens säkerhetsmarginal, och det verkar som om den kan rymma eventuell bakåthävert även om (anknäbbs)mynningen sitter en bra bit under vattenytan under normal drift.

Såhär i jultider så blir mitt svar, Midnatt råder, tyst de är i karet. Tyst. I. Kaaaaaret. Blev ett jäkla skvalande ifall man har anknäbben ovanför eller så den bryter ytan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just now, pepi said:

Såhär i jultider så blir mitt svar, Midnatt råder, tyst de är i karet. Tyst. I. Kaaaaaret. Blev ett jäkla skvalande ifall man har anknäbben ovanför eller så den bryter ytan. 

Nej jag menade jämfört med vanlig rund mynning under ytan.

Tänkte mig förut att anknäbb skulle vara bättre än rund om man var tvungen att ha mynningen över ytan, fast tystnaden är ju en anledning så god som någon att ha den under. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda fördelen jag kan se med anknäbb är att man har möjligheten att styra flödet på ett annat sätt än att bara ha ett vanligt rör till exempel. I ett mindre kar där man inte har plats med så många streamers och utnyttjar returen som en del av  cirkulationen kan en anknäbb vara av nytta då trycket blir ju högre jämfört med ett rör. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även Hornbach hade passande 5/8mm täckpluggar till Ikeaskåp, samt större täckhattar som (efter att jag skurit lite i dem) dolde låsskruvarna på ovansidan av skåpet:

5c16892b21370_sumpovansida.jpg.0a8b0c1c3dd8b47127db640fe3fa73a5.jpg

För att stabilisera skåpet i sidled använde jag ett av hyllplanen som vägg (syns bakom sumpbehållaren), plus ett par vinkeljärn på framsidan:

5c168a2814a6a_sumpinsida.jpg.cdd7ee2b851929a545b626e3319ed7d6.jpg

För att skydda mot vattenspill drog jag en sträng akvariesilikon längs med insidorna runt botten, men jag funderar på att även klistra vattenfast byggfolietejp ovanpå för säkerhets skull.

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat @Christian J! Jag körde Hornbachs hyllplan i skåpens baksidor för att stabilisera upp. För 35 kronor sågade de dessutom ut dem på millimetern! 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu