Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Dimorb

Acanthurus lineatus på avvänjning - vad gör man?

5 inlägg i detta ämne

Har en gott inkörd Acanthurus lineatus som fick flytta ut för över ett år sedan då den åt på en del koraller i mitt displayakvarium.

Den var otroligt aggressiv så det var ingen förlust för de andra fiskarna.

För ett litet tag sedan flyttade den tillbaka in i displayakvariet och den fick en rejäl omgång av de gamla kirurgerna så den är inte längre aggressiv. Den äter inte heller på samma korall som förrut men den har startat att noppa på en annan koloni/art av samma typ som förrut. 

Är det bara dömt å misslyckas eller kan jag vänja den av med det beteendet? Någon som sitter på erfarenheter eller länkar? 

Den äter inte på korallen den bara noppar så att korallen skall dra sig in. 

Den äter norialger till förbannelse men ingenting annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm, saknar den något i sitt foder ? tänker om den letar efter något annat... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nori kanske inte upplevs som någon utmaning att äta så att den blir uttråkad. Testa att ge den något den måste kämpa för, t ex makroalger eller en sten med trådalger på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ger min Zebrasoma desjardinii långa remsor med nori brukar han ruska dem våldsamt (som en hund), ett helt annat beteende än om fisken nafsade småbitar från en hållare, eller svalde småbitar hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andre , jag skickar ett pm med ett förslag , mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu