Gå till innehåll

Strontium


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

7 minuter sedan, Christian_N sa:

Enbart Strontium finns i Tritons sortiment i 1L förpackning. 

 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-trace-base-alla

 

Ahhh, den missade jag. Var inne på deras sida faktiskt :) Tack. 

Och strontium som strontium? Samma dosering i ballingen som enligt Stigs flaska, har för mig att det står typ 50ml/10liter?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Kimozabe sa:

Ahhh, den missade jag. Var inne på deras sida faktiskt :) Tack. 

Och strontium som strontium? Samma dosering i ballingen som enligt Stigs flaska, har för mig att det står typ 50ml/10liter?

 

Mvh

Kim

Om du har gjort ett Tritontest så har du rekommendationen där hur mycket du ska dosera. Men då gäller det på Tritons Strontium eftersom det kan vara olika koncentration om det är ett annat märke :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Christian_N sa:

Om du har gjort ett Tritontest så har du rekommendationen där hur mycket du ska dosera. Men då gäller det på Tritons Strontium eftersom det kan vara olika koncentration om det är ett annat märke :)

Ligger ganska spot on, mer att jag vill ha en annan källa än den som Stig har just nu då den även innehåller Barium. 

Men då får jag väl försöka hitta nån bra nivå själv :P 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är frågan om koncentration. Min Bariumkoncentration är till för att Barium inte skall saknas som spårämne. 

1 liter av min Ballinglösning innehåller ungefär 100ug Barium. När man tillsätter en liter av  min Ballinglösning bildas 1,2 liter saltvatten vilket normalt bör innehålla ca 21ug/l alltså ungefär 25 ug.

Byter man 10 liter vatten för varje liter Ballinglösning som förbrukas står Ballinglösningen för ungefär 7,5 ug per liter.

Men normalt skall korallerna förbruka ungefär den mängden. 

Räknar man med en förbrukning av 1 liter Balling per dag och ett vattenbyte av 100 liter varannan vecka i ett akvariesystem på 1000 liter skulle Ballinglösningen stå för ungefär 10 ug /l vilket korallerna normalt förbrukar och behöver.

Normalt värde i havet är ungefär 21ug/l.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, stigigemla sa:

Det är frågan om koncentration. Min Bariumkoncentration är till för att Barium inte skall saknas som spårämne. 

1 liter av min Ballinglösning innehåller ungefär 100ug Barium. När man tillsätter en liter av  min Ballinglösning bildas 1,2 liter saltvatten vilket normalt bör innehålla ca 21ug/l alltså ungefär 25 ug.

Byter man 10 liter vatten för varje liter Ballinglösning som förbrukas står Ballinglösningen för ungefär 7,5 ug per liter.

Men normalt skall korallerna förbruka ungefär den mängden. 

Räknar man med en förbrukning av 1 liter Balling per dag och ett vattenbyte av 100 liter varannan vecka i ett akvariesystem på 1000 liter skulle Ballinglösningen stå för ungefär 10 ug /l vilket korallerna normalt förbrukar och behöver.

Normalt värde i havet är ungefär 21ug/l.

 

Jag gjorde ett test på Red Sea när jag testade en spann och fick då 40-nånting på Barium men jag har runt 140ug i akvariet. 

Då kanske det bara är att avvakta för att se om det blir nån form av balans. 

Tritonlab menade på att tex fisk/korall mat kan innehålla barium. Jag har matat korallerna rätt flitigt (flera gånger i veckan) för att hålla upp fosfatet på runt 0.07, vill inte bara dumpa en massa mat till fiskarna, kanske tänker fel....:) 

 

Kan iofs vara så att korallmaten innehåller en hel del extra Barium. 

 

Jag avvaktar lite för att se om jag kommer få ett sjunkande eller stigande värde. 

 

Tack för svaret Stig 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Vanligaste Bariumkällan är nog järnbaserad fosfatreducering.

Jag använder ingen fosfatremover. 

Även om det är en marginell ökning så är där ändå en ökning på 1 månad. 

 

Jag avvaktar helt enkelt.  

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kimozabe sa:

Ligger ganska spot on, mer att jag vill ha en annan källa än den som Stig har just nu då den även innehåller Barium. 

Men då får jag väl försöka hitta nån bra nivå själv :P 

Mvh

Kim

Dessa har doseringsanvisningar, så det är mer lämpligt om du inte utgår från ett ICP test.
 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/aquaforest-strontium

https://www.biotedmarin.se/product/two-little-fishies-strontium-concentrate-250-ml

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, runstenen sa:

Dessa har doseringsanvisningar, så det är mer lämpligt om du inte utgår från ett ICP test.
 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/aquaforest-strontium

https://www.biotedmarin.se/product/two-little-fishies-strontium-concentrate-250-ml

Tack för tipset

Men kan jag då droppa detta i ballingmixen, kanske dum fråga men hellre det än att göra fel :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...