Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

8 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker.

Magnesium 1200

Kalcium 420

Fosfat 0.46 (hanna)

Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.

Redigerad av Johan254

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Johan254 sa:

har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker.

Magnesium 1200

Kalcium 420

Fosfat 0.46 (hanna)

Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.

20 liter vattenbyte på hur många liter akvarium? Salt och KH på nytt vatten?

Kan inte hjälpa dig att räkna men är 20 liter stor procentuell del och om KH:t skiljer från det du vill ha så ja :) 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen bör väl magnesium upp lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

karet är på 200 liter. en kub 60x60x60

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vad ditt nyblandade vatten har för värde, men 10% vattenbyte gör antagligen väldigt lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket värde önskar du att ha i KH? Många försöker ligga runt 8,3-8,5. Jag själv har legat runt 9 sen slutet av sommaren och det fungerar bra det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte vad man ska ha för kH. Jag har läst om runt 8. har haft dålig koll på just kh. så har legat runt 6 tidigare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Johan254 sa:

jag vet inte vad man ska ha för kH. Jag har läst om runt 8. har haft dålig koll på just kh. så har legat runt 6 tidigare..

För mjukisar är det väl ok, har du lps/sps ska du upp. 

Jag själv försöker hålla mig på 8 för att där då är marginal ner så jag bör hinna se på mina mätningar att KH är på väg ner utan att det hamnar på för låga nivåer. 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu