Gå till innehåll

Frågor ang svaren på mitt ATI test.


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Har just fått tillbaka svar på mitt ATI test.När jag läser deras rekommendationer står det följande.
 

Quote

 

Following ATI supplements should be applied in order to provide a stable water quality:

  • Bor supplement per day 51.09 ml for 2 days
  • Mangan supplement per day 1.73 ml for 1 day
  • Iod supplement per day 0.56 ml for 2 days

 


Menar de då att jag tex ska bara dosera Boron i två dagar och sen sluta eller att jag ska göra det två dagar i veckan och fortsätta med det?

Sen en snabb fråga ang analysen på mitt osmos vatten. Där hade jag ett påslag av +32.85 µg/l, är det super högt eller normalt? Antar att jag bör skaffa silikat filter.



TESTRESULTAT:
https://lab.atiaquaristik.com/publicAnalysis/27907

https://lab.atiaquaristik.com/publicAnalysis/28222

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har triton's Boron hemma dock så antar jag att det inte är samma koncentration på den som ATI's variant.
Kan tycka att det är JÄVLIGT dåligt av Triton att inte skriva på sin förpackning hur många mll per 100L man behöver för att höja X mg / L
Antar att de inte gör det för att man kan då inte välja ett annat märke om man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minutes ago, Lasse said:

Det går att räkna ut koncentrationen med hjälp av deras rekomendationer

 

Sincerely Lasse 

 

Silikon är lika med kisel

Det förklara min oändliga mängd av kiselalger.

Kan man få hjälp med den uträkningen?
ATI's Boron innehåller:
20 ml / l 100 increase the boron concentration of around 1 mg / l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, webdiddy said:

Med lite mer matte då. 

När jag räknar så blir det ca 35ml boron i två dagar? Är det inte per 100L man räknar? 

Eller jag har nog räknat fel där, de sa att jag alltsom som allt skulle ha i 51,09 av ATI's Bor, det skulle resultera i ca 10 mll av Tritons boron under två dagar, det bör väl stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är väl varse att amerikanerna använde komma som tusentalsavgränsare och punkt som vårt komma? Triton boron håller då 26 000 mg/l. 1 ml innehåller då 26 mg.

Ati boron innehåller 5 000 mg/l - 5 mg per ml. Om du doserar 51,09 ml av atis så doserar du 255 mg Enligt ATI skall du dosera 2*255 mg till dit akvarie  Använder du Triton så blir det 255/26 = 9,823 ml per dag - du skall dosera knappt 10 ml av Triton per dag - precis som du säger i sista posten

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minutes ago, Lasse said:

Ni är väl varse att amerikanerna använde komma som tusentalsavgränsare och punkt som vårt komma? Triton boron håller då 26 000 mg/l. 1 ml innehåller då 26 mg.

Ati boron innehåller 5 000 mg/l - 5 mg per ml. Om du doserar 51,09 ml av atis så doserar du 255 mg Enligt ATI skall du dosera 2*255 mg till dit akvarie  Använder du Triton så blir det 255/26 = 9,823 ml per dag - du skall dosera knappt 10 ml av Triton per dag - precis som du säger i sista posten

 

MVH Lasse

Kanon, tack för klar-görandet Lasse, då börjar jag dosera idag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...