Gå till innehåll

Clownbeteende?


time for heroes

Rekommenderade inlägg

I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt?

 

Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina 2 clowner har varit i karet i 10 dagar nu och knappt heller varit inne bland stenarna. De håller mest till uppe vid vattenlinjen på ena gaveln med några små utflykter ner efter glaset mot botten.
Men de ser inte stressade ut tycker jag. Jag har inte ändrat vare sig belysning eller flöde.
Jag har inte tänkt annat än att det tar tid helt enkelt innan de blir vana med sitt nya hem. Vi får väl se om det blir någon skillnad när jag väl får hem anemonen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Clowner är inte bland stenar de skyddar sig i en anemon eller korall typ euphyllia så det betende är normalt de är säkert lite stressade med de är väldigt tåliga.
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Min euphyllia är ju så liten än så den ger nog inte mycket till skydd. Clownerna får helt enkelt stå ut till de får sin anemon, jag har ju i alla fall ingen som jagar dem

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner klarar sig alldels utmärkt utan anemon de är små tuffingar inte så många som ger sig på de mina attacker direkt om jag kommer för nära deras revir man får sig några små nyp i handen jag har haft mina i snart 8 år och de har aldrig varit på andra sidan av karet inte vad jag sett de ligger i sin anemon

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner klarar sig alldels utmärkt utan anemon de är små tuffingar inte så många som ger sig på de mina attacker direkt om jag kommer för nära deras revir man får sig några små nyp i handen jag har haft mina i snart 8 år och de har aldrig varit på andra sidan av karet inte vad jag sett de ligger i sin anemon

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Haha, ja men det är ju lite bra ändå, då vet man ju alltid var de är. Alla de andra hittills får jag ju leta efter allt som oftast

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gjorde likadant, först i karantänen på 200 liter sedan i det stora på 1000 liter. 

Dom gör det fortfarande ibland men bara ett par ruscher.

Kändes nästan som att dom tränade (? :) ) i det stora, den största clownen simmade längst framrutan, gjorde en åtta runt streamersen på sidorutan sen ner till andra sidan och samma sak där osv osv, den lilla följde med på dom varv den orkade :D 

 

Streamers mot ytan är väl ok, ökad rörelse på ytvattnet gör ju ingen skadan :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner utan anemon som ett hem utan hund... bara en byggnad:) alla mina bor i anemoner:) 
Jag förstår hur du menar. Vi har hund så naturligtvis så ska våra clowner få en anemon, förhoppningsvis kommer den nästa vecka

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 Peter
Anemon trivs bara i riktigt mogna kar... och om den inte trivs riskeras alla invånares liv... så det är inget man skall forcera... clowner får vänta en stund, helst utan anemon men levande:) 
Aha, tack för tipset. Nu har jag ju beställt den så jag hoppas att den ska trivas. Karet har ju varit igång sedan slutet av juni och allt har lagts till stegvis ända fram till nu så jag hoppas att det moget nog.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, peppe67 sa:

Aha, tack för tipset. Nu har jag ju beställt den så jag hoppas att den ska trivas. Karet har ju varit igång sedan slutet av juni och allt har lagts till stegvis ända fram till nu så jag hoppas att det moget nog.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Var beredd bara på att anemonen kan vandra runt för att hitta en plats den föredrar, vilket gör att den kan bränna koraller. Säkra gärna även pumpar så att den inte råkar sätta sig där och sugas in i pumpen och då skadas.

 

https://www.reef2reef.com/threads/diy-anemone-guards.185803/

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Var beredd bara på att anemonen kan vandra runt för att hitta en plats den föredrar, vilket gör att den kan bränna koraller. Säkra gärna även pumpar så att den inte råkar sätta sig där och sugas in i pumpen och då skadas.
 
https://www.reef2reef.com/threads/diy-anemone-guards.185803/
 
 
Ja jag har hört att de letar efter "sin" plats.
Jag använder Tunze Nanostream pumpar, de ser ju rätt skyddade ut för mitt otränade öga, behöver jag skydda dem mer?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...