Gå till innehåll

Blenny - vilka matbehov?


Datzun

Rekommenderade inlägg

Hej Vänner! 

Jag funderar på att ev skaffa någon blenny för första gången i karriären. Hur är de med mat? Med tanke på mitt resande vill jag helst inte ha en fisk som måste matas med nori dagligen, jag tror inte min fru ställer upp på att blöta ner händerna :) 

Så, finns där någon blenny som ni tror kan klara sig i ett relativt glesbefolkat 400-liters utan ständig matning med nori?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det skiljer sig lite mellan arter/individer(?) vilka algpreferenser de har, men finns det rätt sorts alger i inredningen underlättar det säkert. Jag hade t ex en Blenniella chrysospilos som skrapade filmalger från rutor och stenar, och med tanke på att den inte åt upp allt på rutorna antar jag att den klarade sig bra på det.

 

Å andra sidan måste man kanske inte blöta ner händerna vid matning med nori heller, om inte ytavsuget är alltför effektivt (och fiskarna för långsamma) så kan man kanske bara släppa en bit nori på ytan. Sen finns det ju även tabletter, pellets och flingor som är algbaserade, men då gäller det förstås att lära fisken att äta dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förtydligande; det är typ salarias ramosus och liknande jag tänker på. 
 
 

Hej!

Ja har haft Ramosus i ett år ungefär och det är en härdig oproblematisk firre enligt mig. Den är mkt aktiv med algbetande på stenar och substrat. Äter Ocean Nutrition Formula 2 pellets, får frystorkat och nori ett par ggr i veckan och verkar gilla båda.
Har varit bortrest både en och två veckor med foderautomat som matat formula 2 pellets utan besvär.
Det är verkligen en fisk med karaktär, brukar ligga i en Lobophyton korall och kolla omgivningen...

/ M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...