Gå till innehåll

Ingen förbrukning av Ca och Mg


peppe67

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt system varit igång sedan slutet av juni och jag har mätt mina värden hela tiden.

I början av augusti köpte jag Aquaforests Kh, Ca och Mg tillsatser (pulver). Ca och Mg har jag tillsatt en gång (fick tips om att lägga mig lite högt Ca 450 och Mg 1500) sedan dess och Kh-buffer någon gång/vecka.

I mitten av september fick vi en massa fraggar som vi introducerade i akvariet, mestadels SPSer men även LPSer och mjuka men de verkar ju inte förbruka något Ca eller Mg eller är det jag som gör något fel?

Varje gång jag mäter Ca och Mg så tömmer jag hela sprutan med reagens (salifert) utan att det händer något i provröret, så egentligen vet jag inte riktigt hur högt jag ligger på dessa 2.

Är det någon som har tips och idèer på vad jag ska göra OM jag ska göra något?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upplever du att korallerna har vuxit något? 

 

Det första jag skulle felsöka är att köpa nytt Ca och Mg test och jämföra, kanske t.o.m ett ICP test. Om det är så att reagenserna inte skiftar trots att du tömmer hela kanske det är så pass att du har väldigt höga värden. Dock låter jag det vara osagt, då jag kan tippa på att du har ett par dåliga tester med tanke på att du bara har doserat en gång och ändå har mycket korall. Har testerna nån gång visat färgomslag? Hur länge har alla fraggar varit i karet och har du flyttat runt dem mycket sen de fick flytta in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Vill du ha utslag fyll sprutan en gång till och fortsätt tömma sprutan till du får färg omslag 1500 max på mg och andra gången läser du av igen vad sprutan visar kolla tabellen sen plussar du värdena så får du vad du har

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen sa:

Upplever du att korallerna har vuxit något? 

 

Det första jag skulle felsöka är att köpa nytt Ca och Mg test och jämföra, kanske t.o.m ett ICP test. Om det är så att reagenserna inte skiftar trots att du tömmer hela kanske det är så pass att du har väldigt höga värden. Dock låter jag det vara osagt, då jag kan tippa på att du har ett par dåliga tester med tanke på att du bara har doserat en gång och ändå har mycket korall. Har testerna nån gång visat färgomslag? Hur länge har alla fraggar varit i karet och har du flyttat runt dem mycket sen de fick flytta in?

Hej, Nej det är just det, jag tycker inte att de växer särskilt mycket (men jag är ju ny så jag vet inte hur mycket som är normalt). I början när jag fick hem fraggarna så började det synas att polyperna tittade fram på alla fraggar, men nu har det stannat av totalt på de flesta av dem. Jag har flyttat kring dem några gånger i början för att få till det snyggt men nu har de varit på samma plats (iallafall nästan alla) sedan början av oktober.

Jag har nya förpackningar med både Ca och Mg test, jag ska prova att ta ett prov med dem så får vi se om jag får andra värden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort om med helt nya tester så nu fick jag färgomslag!

Så de nya värdena är:

Ca 420

Mg 1320

 

Och vad gäller om mina koraller växer eller inte, mina LPSer och mjuka växer en del, det är mina SPSer som inte kommer ut med sina polyper så pass som jag hade trott att de skulle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, peppe67 sa:

Nu har jag gjort om med helt nya tester så nu fick jag färgomslag!

Så de nya värdena är:

Ca 420

Mg 1320

 

Och vad gäller om mina koraller växer eller inte, mina LPSer och mjuka växer en del, det är mina SPSer som inte kommer ut med sina polyper så pass som jag hade trott att de skulle.

 

Härligt att det nu fungerade! Och de värdena är ju fullt rimliga att ha. 

 

Det kan ta månader innan vissa koraller är "nöjda" och börjar växa ordentligt. Inte minst vissa SPS:er. Tålamod är nyckeln. Sen så är det så att det inte är allt som alltid kommer att trivas, pga en mängd olika parametrar. Så länge du inte ser att de ser missnöjda ut, d.v.s inte öppnar sina polyper fullt ut eller börjar tappa färg skulle jag inte oroa mig :)

 

Ha koll sedan på KH, Ca och Mg när väl korallerna börjar kicka igång på riktigt för då krävs det många gånger stabila, dagliga doseringar av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Härligt att det nu fungerade! Och de värdena är ju fullt rimliga att ha. 
 
Det kan ta månader innan vissa koraller är "nöjda" och börjar växa ordentligt. Inte minst vissa SPS:er. Tålamod är nyckeln. Sen så är det så att det inte är allt som alltid kommer att trivas, pga en mängd olika parametrar. Så länge du inte ser att de ser missnöjda ut, d.v.s inte öppnar sina polyper fullt ut eller börjar tappa färg skulle jag inte oroa mig
 
Ha koll sedan på KH, Ca och Mg när väl korallerna börjar kicka igång på riktigt för då krävs det många gånger stabila, dagliga doseringar av dessa.
Jag kunde just tänka mig att jag är för ivrig, jag ska försöka jobba på mitt tålamod de på Triton sa till mig redan från början att det tar 5 år tills allt har växt och ser ut som det ska

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-11-03 at 10:55, peppe67 sa:

Nu har mitt system varit igång sedan slutet av juni och jag har mätt mina värden hela tiden.

I början av augusti köpte jag Aquaforests Kh, Ca och Mg tillsatser (pulver). Ca och Mg har jag tillsatt en gång (fick tips om att lägga mig lite högt Ca 450 och Mg 1500) sedan dess och Kh-buffer någon gång/vecka.

I mitten av september fick vi en massa fraggar som vi introducerade i akvariet, mestadels SPSer men även LPSer och mjuka men de verkar ju inte förbruka något Ca eller Mg eller är det jag som gör något fel?

Varje gång jag mäter Ca och Mg så tömmer jag hela sprutan med reagens (salifert) utan att det händer något i provröret, så egentligen vet jag inte riktigt hur högt jag ligger på dessa 2.

Är det någon som har tips och idèer på vad jag ska göra OM jag ska göra något?

 

 

Tänk på att Ca förbrukas bara 7-8 ppm per förbrukad 1.0dKH, så det tar ett tag innan du märker nåt på ett calcium test. 

KH är en bättre indikator på korallväxt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att Ca förbrukas bara 7-8 ppm per förbrukad 1.0dKH, så det tar ett tag innan du märker nåt på ett calcium test. 
KH är en bättre indikator på korallväxt. 
Aha, tack, det förklarar ju en del. Just nu känns det som att min 850g burk med Calcium kommer att räcka länge

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...