Gå till innehåll

Använda ClariSea SK-3000M utan motor


Christian J

Rekommenderade inlägg

ClariSea SK-3000M går att köpa både med och utan motor, är det en dålig idé att ta en utan? Det är ju inte så mycket extra jobb att dra fram mer filtermatta när man ändå tömmer skummarkoppen, men om det måste göras oftare blir det kanske lite tröttsamt i längden.

Bonusfråga: fungerar detta filter bra som bubbelfälla för ytavrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på hur smutsigt vattnet är.

Men som jag ser det är största behållningen med rullfiltren att de är automatiska. Själv tycker jag det skulle kännas jobbigt att behöva passa ett filter.

Hur mycket billigare är ett manuellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11/5/2018 at 1:49 PM, Perk said:

Jag har med motor och jag skulle inte vilja vara utan den.

Vet du ungefär hur ofta den drar fram ny filtermatta?

 

On 11/5/2018 at 1:49 PM, Perk said:

Gissar att det går att köpa till i efterhand om du vill prova utan motor först.

Ja det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11/7/2018 at 11:44 AM, Perk said:

Den drar fram flera gånger om dagen. Den drar dock bara en liten bit varje gång eftersom nivån sjunker direkt

Så om man drar fram för hand mer sällan kommer alltså vattennivån inuti filtret att ligga på en hög nivå under längre tid? Det kanske i sin tur påverkar filtrets funktion som bubbelfälla... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på hur långt du drar fram...

Nu vet jag inte hur du tänker koppla från akvariet ner i filtret. Jag kör själv med herbie overflow och den vill ju gärna ha ett ganska jämnt motstånd för att vara helt tyst. Så drar man för långt blir det lågt motstånd ett tag och då finns risk att det suger luft och låter. Drar man för kort så kommer det börja rinna över i nödhålet tills du kommer hem och kan vrida vidare.

Sen undrar jag varför du behöver bubbelfälla? Med rätt inställd avrinning så får du inte med bubblor från akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

9 hours ago, Perk said:

Nu vet jag inte hur du tänker koppla från akvariet ner i filtret.

Jag har tänkt använda Tunzes ytavsug med hävert (direkt in i Clarisean ), bildas det inte luftbubblor i slangen med en sån? Men jag tror inte själva hävertflödet påverkas av Clarisean, däremot kanske eventuellt bubbelvatten från häverslangen rinner över när mattan täpps igen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...