Gå till innehåll

Uppstart saltvatten


Rallep95

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltvattensexperter! :)

Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! :) 

Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! 

Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?)

Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst:) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som du skriver att vi gör olika.

Jag har bottenborrat med två hål som går ner till sumpen. Returen går via rör bakom akvariet.

Runt hålen har jag väggar som bildar en ”box”. Som gör att volymen vatten som går ner i sumpen vid strömavbrott inte blir så stor. Rören ner är olika dimensioner ett smalare som egentligen ska klara hela flödet och ett bredare nödrör om det skulle bli stopp i det andra tex. Det smalare är ca 10 cm under ytan för att inte kunna suga luft det andra är precis under nivån på boxkanten. På det smalare röret har jag en ventil som jag stryper precis så mycket att det börjar sippra ner vatten i nödröret. Då får jag ett helt ljudlöst system. Du kan söka på ”herbie overflow” om du vill veta mer hur det fungerar. Jag är väldigt nöjd med denna lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! ☺️ Var ute på youtube & såg denna metod, verka riktigt bra. Jag vill gärna få det så tyst som möjligt, verkar som en del har en 90 graders böj & ett lock med litet lufthål i med, för att tysta ner?

Hur räknar jag ut vilka dimisioner på rören jag behöver för mitt flöde då? Eller hur styper/reglerar ni flödet så det blir lika för avrinningen & returpumpen?

 

De med boxen låter nice, funderar på att bygga blanksvart box & sen ha svart bakgrund till de, för att framhäva alla färger☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...