Gå till innehåll

Hjälp med bakteriekultur


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Ska starta upp ett kar med real life rock från carib sea 36kg till ett 450L kar så jag undrar eftersom denna sten inte är riktig levande sten utan bara har sporer av bakterier så skulle jag vilja veta vilken bakterie cultur ni rekommenderar.

 

kommer även kläcka Artemia och lägga i samt pods sniglar små sjöstjärnor osv och låta detta gå ett tag innan fisk osv. 

 

Så ny mark för mig då mina andra kar varigt med levande sten (mycke oönskat som växte till sig under åren) så provar nått nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten behöver också djur för att fungera riktigt. Med bara bakterier kleggar den ihop på något år.

Enda sättet jag vet är att lägga in några "riktiga" levande stenar som ymp så att maskar och kräftdjur kan sprida sig från dem.

Den bästa stenen enligt min mening är så kallad Base rock som inte är påväxt av alger och diverse fastsittande djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Levande sten behöver också djur för att fungera riktigt. Med bara bakterier kleggar den ihop på något år.

Enda sättet jag vet är att lägga in några "riktiga" levande stenar som ymp så att maskar och kräftdjur kan sprida sig från dem.

Den bästa stenen enligt min mening är så kallad Base rock som inte är påväxt av alger och diverse fastsittande djur.

 

Okej men om man ska ympa känns det lite som man tar bort dom fördelar som fanns med att köpa död sten för att undvika skadedjur så mycket som möjligt.och få en hyfsat kontrollerad miljö. Haft problemet innan att efter 3-4 år med levandesten så har många skadedjur vuxit i antal och storlek så karet tagit skada. Men lite ofrånkomligt är ju detta då liftare kommer med koraller osv. Annars slänger jag ner en levande sten i sumpen i returfacket och har den där 4-6 månader för att sen ta bort den.

 

men absolut är ju ympning ett bra sätt.

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...