Gå till innehåll

UV-ljus o ev effekt på KH;_)


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja, då var det dags igen att fundera över ett samband som min kontinuerliga KH mätning lär/t mig (kanske):

 

Sedan jag introducerade UV(mot dino, funkade för övrigt klockrent!), så har mitt KH blivit  nästan overkligt stabilt, o dessutom med en svagt nedåtgående trend, dvs tecken på generellt ökad tillväxt. Sören, min gode vän o mkt duktiga akvarist, har gjort exakt samma iakttagelse sedan han också startade UV. 

 

Så detta ser jag sen UV

1) Ännu mer stabilt KH

2) knappt nån dygnsfluktuation längre, med ökad tillväxt på natten, dvs kurvan går i alla fall ej upp på natten som den annars tenderar att göra

3) generellt ökad tillväxt

 

teori: Tja, här spånar jag, men ngr är:

1) Mindre dino, vilket ger korallerna allmänt en bättre hälsa=bättre tillväxt, inte minst nattetid

2) färre mängder  bakterier i vattenkolumnen, som kanske innan konkurrerade med korallerna om näring

3) om bakteriefloran i vattenkolumnen, samt encelliga alger också inkl dino, minskat, fluktuerar kanske ph ngt mindre, o därmed blir kalkbildningen mer jämn.

 

Kanske har vi i våra kar generellt en "bakteriell överväxt" situation?. inte konstigt kanske med tanke på att vi trycker in djur på en yta som antagligen är 10000 ggr mindre än i havet....

Personligen har jag aldrig kört UV, o för fiskarna skull har jag aldrig behövt, o inte nu heller....men kanske UV har andra bra effekter, ej primärt för fiskarna, utan för att balansera upp en mikroorganism"situation". 

 

Helt klart har min kontinuerliga KH mätning indikerat ngt här.

 

spinn vidare!

 

/Jonas

 

 

IMG_0744.PNG

IMG_0745.PNG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då var det dags igen att fundera över ett samband som min kontinuerliga KH mätning lär/t mig (kanske):
 
Sedan jag introducerade UV(mot dino, funkade för övrigt klockrent!), så har mitt KH blivit  nästan overkligt stabilt, o dessutom med en svagt nedåtgående trend, dvs tecken på generellt ökad tillväxt. Sören, min gode vän o mkt duktiga akvarist, har gjort exakt samma iakttagelse sedan han också startade UV. 
 
Så detta ser jag sen UV
1) Ännu mer stabilt KH
2) knappt nån dygnsfluktuation längre, med ökad tillväxt på natten, dvs kurvan går i alla fall ej upp på natten som den annars tenderar att göra
3) generellt ökad tillväxt
 
teori: Tja, här spånar jag, men ngr är:
1) Mindre dino, vilket ger korallerna allmänt en bättre hälsa=bättre tillväxt, inte minst nattetid
2) färre mängder  bakterier i vattenkolumnen, som kanske innan konkurrerade med korallerna om näring
3) om bakteriefloran i vattenkolumnen, samt encelliga alger också inkl dino, minskat, fluktuerar kanske ph ngt mindre, o därmed blir kalkbildningen mer jämn.
 
Kanske har vi i våra kar generellt en "bakteriell överväxt" situation?. inte konstigt kanske med tanke på att vi trycker in djur på en yta som antagligen är 10000 ggr mindre än i havet....
Personligen har jag aldrig kört UV, o för fiskarna skull har jag aldrig behövt, o inte nu heller....men kanske UV har andra bra effekter, ej primärt för fiskarna, utan för att balansera upp en mikroorganism"situation". 
 
Helt klart har min kontinuerliga KH mätning indikerat ngt här.
 
spinn vidare!
 
/Jonas
 
 
IMG_0744.PNG.9797aa957ccfc5d7b351ffe8635d380b.PNG
IMG_0745.PNG.7b4258bc8671b93a87f5cc45c186b8d1.PNG
Det här låter väldigt spännande. Jag installerade ju UV förra veckan så om det innebär vad du tror så är det naturligtvis ett plus i kanten. Detta skall följas

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...