Gå till innehåll

Clean up crew


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Vet att detta har stötts och blötts men ställer frågan ändå. 

Jag har ett 1000-liters akvarium.

 

Jag har 10 turbos och 1 tuxedo-sjöborre som är köpta som enbart algätare. 

Sen har jag 4 Babylonien snäckor, 4 nassarius och 7-8 blåbenade eremiter (varav 4st är väldigt små) för att hantera sanden, eller det var tanken. 

Saken är att jag tycker inte dom bökar om tillräckligt mycket i sanden.

Jag vill inte behöva röra runt i den själv :) 

Sen vill jag gärna ha något som hanterar den detritus som blir kvar i akvariet utan att jag ska behöva suga med en hävert. 

 

Bör jag utöka med fler nassarius/eremiter eller ska jag skaffa en sandvändande goby? Goby är underhållande men orolig att den ska spotta ut sand överallt eller att dom smådjur jag har (nån form av poddar) kommer att försvinna helt.

Sen vet jag inte hur pass goby eller annat äter detritus. 

Bumble bee-snäckor är väl rena detritus-ätare? Kanske skaffa några såna?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Kimozabe sa:

Vet att detta har stötts och blötts men ställer frågan ändå. 

Jag har ett 1000-liters akvarium.

 

Jag har 10 turbos och 1 tuxedo-sjöborre som är köpta som enbart algätare. 

Sen har jag 4 Babylonien snäckor, 4 nassarius och 7-8 blåbenade eremiter (varav 4st är väldigt små) för att hantera sanden, eller det var tanken. 

Saken är att jag tycker inte dom bökar om tillräckligt mycket i sanden.

Jag vill inte behöva röra runt i den själv :) 

Sen vill jag gärna ha något som hanterar den detritus som blir kvar i akvariet utan att jag ska behöva suga med en hävert. 

 

Bör jag utöka med fler nassarius/eremiter eller ska jag skaffa en sandvändande goby? Goby är underhållande men orolig att den ska spotta ut sand överallt eller att dom smådjur jag har (nån form av poddar) kommer att försvinna helt.

Sen vet jag inte hur pass goby eller annat äter detritus. 

Bumble bee-snäckor är väl rena detritus-ätare? Kanske skaffa några såna?

 

Mvh

Kim

Hej Kim

jag tucker du ska utöka med en massa eremiter till det stora karet och nassarius snäckor

jag har själv 50-60 eremiter till mit 450l jag tycker att eremiter är absolut den bästa städpatrullen 

jag kör utan sand så jag har inte det problemet med sanden 

nvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@danne031 @Fredrik Dahlberg

Är orolig för att en sjöstjärna ska tömma sanden på allt liv, har läst att dom precis som sjögurkor är ruskigt effektiva (för effektiva?)

@mcjagg

ja just det, tror du är en av dom som deltagit i diskussion med mig tidigare :) ....kan kanske prova att gå till 20 eremiter o några nassarius till. 

 

Sandvändade goby är inte att rekommendera då, eller dom äter kanske inte detritus utan det är bara något som följer med när dom filtrerar sanden?

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att allt som lever i och av sandbädden, äter mikrofaunan i den. Det är inte helt lätt alltid att hålla något alls vid liv samtidigt som du har en välmående bädd.

Alla har vi säkert olika erfarenheter men själv tycker jag det "är värt risken", med att ha exempelvis några nassarius som rotar runt lite nattetid, eller en puellaris goby som städar och är allmänt charmig.

 

Att tro att man ska kunna ha en kritvit sandstrand från Bahamas i sin lilla vattenbehållare är nog en utopi :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Det är rätt att allt som lever i och av sandbädden, äter mikrofaunan i den. Det är inte helt lätt alltid att hålla något alls vid liv samtidigt som du har en välmående bädd.

Alla har vi säkert olika erfarenheter men själv tycker jag det "är värt risken", med att ha exempelvis några nassarius som rotar runt lite nattetid, eller en puellaris goby som städar och är allmänt charmig.

 

Att tro att man ska kunna ha en kritvit sandstrand från Bahamas i sin lilla vattenbehållare är nog en utopi :)

Mitt mål är att inte få en sandbädd som är full av skit utan att jag suger rent och bökar i den :) 

Ska testa lite fler eremiter och nassarius, om inte detta räcker så kanske man skulle testa en goby. 

Tycker Valenciennea strigata är fin, frågan är då om det räcker med 1-2cm sand eller den behöver tjockare sandbädd?

 

Och så lite on topic, om jag ökar till 20 eremiter, 15 nassariaus. Bör jag även öka upp mina vanliga turbos?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, danne031 sa:

Sidonotis jag är 99% säker på att strigata är den typen som tar en munfull och sedan simmar upp mot ytan och sprider sanden öööööverallt..därav rekommenderar folk oftare puellaris för den släpper ut sanden med en gång på botten.

Ahhh, det kanske det var. Trodde det var puellaris som gjorde det, kommer bara ihåg att ”min” akvariebutik varnade mig för nån goby som gjorde som du beskrev. 

Då får det bli en puellaris om det inte hjälper med fler eremiter (än så länge är dom mer uppe på stenen än i sanden) och nassarius. 

 

Tackar alla för den hjälp jag fått hittills, kommer säkert väcka liv i tråden igen längre fram :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor är nog de enda effektiva sandreningsdjuren vad jag vet. När jag hade en sandsjöstjärna såg jag inga tecken på att sanden blev renare, och den rörde inte om alltför mycket i sanden heller. Nassarius är väl främst köttätare, inte detritusätare, och rör inte heller om mycket. Möjligen kan Cerithium-snäckor äta detritus, men då behövs det nog väldigt stora exemplar i stort antal för att göra nytta.

 

Sandvändarfiskar äter främst smådjur i sanden (djur som kanske annars hade ätit upp detritus själva?), däremot virvlar de upp detritus så att vattnet ser smutsigare ut. Möjligen skulle de göra nytta om man även har ett väldigt effektivt vaddfilter typ rollermat, annars gör de nog mer skada än nytta. Både puellaris och muralis bör hålla sig nära botten när de spottar ut sanden. 0,5-1cm sanddjup räcker gott och väl tror jag.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Christian J sa:

Sjögurkor är nog de enda effektiva sandreningsdjuren vad jag vet. När jag hade en sandsjöstjärna såg jag inga tecken på att sanden blev renare, och den rörde inte om alltför mycket i sanden heller. Nassarius är väl främst köttätare, inte detritusätare, och rör inte heller om mycket. Möjligen kan Cerithium-snäckor äta detritus, men då behövs det nog väldigt stora exemplar i stort antal för att göra nytta.

 

Sandvändarfiskar äter främst smådjur i sanden (djur som kanske annars hade ätit upp detritus själva?), däremot virvlar de upp detritus så att vattnet ser smutsigare ut. Möjligen skulle de göra nytta om man även har ett väldigt effektivt vaddfilter typ rollermat, annars gör de nog mer skada än nytta. Både puellaris och muralis bör hålla sig nära botten när de spottar ut sanden. 0,5-1cm sanddjup räcker gott och väl tror jag.

 

 

Tack för svaret.

Problemet är att jag får inte upp skiten med hjälp av pumparna, annars hade jag kunnat få ner det i strumpan, kan inte köra så högt flöde utan att lps:erna tar skada :( 

Kraften har jag, 4st Mp40qd. 

 

Då får jag hoppas att eremiter fungerar, eller så blir det till att suga och böka runt lite då och då och hoppas på att det till sist blir nån form av balans mellan det som lever på detritus och det som blir kvar i sanden. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, danne031 sa:

Sjögurkor ska vara ruskigt effektiva.

jag köpte en sjöhare i helgen, stor rackare i mitt lilla 200 liters. Den försvann direkt.. förmodligen för snabb växling ner i mitt akvarie.. men sen igår så såg jag den äta alger på glaset, tydligen så gömmer den sig i sanden när den inte vill äta nå mer.

 

En goby ska du ha, dom är roliga o kolla på. Visst, dom röjjer omkring i sanden. Eremiter är väl mer på stenarna o äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju en puellaris och den släpper ut gruset precis vid botten ( när den inte bygger runt sitt bo) men visst blir det en del partiklar i vattnet när den är i farten men gruset blir att se bra mycket bättre ut. En sjögurka kanske vore något för oss också, tar den bort mycket av allt detrius?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, peppe67 sa:

Vi har ju en puellaris och den släpper ut gruset precis vid botten ( när den inte bygger runt sitt bo) men visst blir det en del partiklar i vattnet när den är i farten men gruset blir att se bra mycket bättre ut. En sjögurka kanske vore något för oss också, tar den bort mycket av allt detrius?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Bygger runt sitt bo? Lever den i en håla i sanden? Så fall kan jag inte ha en, jag har runt 1-2 cm sand, på vissa ställen säkert inte mer än 0.5 cm. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Bygger runt sitt bo? Lever den i en håla i sanden? Så fall kan jag inte ha en, jag har runt 1-2 cm sand, på vissa ställen säkert inte mer än 0.5 cm. 

Mvh

Kim

 Ja fast i ditt fall skulle jag tippa att den fixar det ändå genom att gräva ur under en sten och bygga en kulle framför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, danne031 said:

 Ja fast i ditt fall skulle jag tippa att den fixar det ändå genom att gräva ur under en sten och bygga en kulle framför.

Ja så har mina gjort, men bara vid några enstaka tillfällen. Kanske de tröttnar efter ett tag, eller så är det relaterat till något annat (parningssäsong, allmän trivsel?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Bygger runt sitt bo? Lever den i en håla i sanden? Så fall kan jag inte ha en, jag har runt 1-2 cm sand, på vissa ställen säkert inte mer än 0.5 cm. 

Mvh

Kim

Precis så som @danne031 skrev, den har sitt bo under en sten och har lagt upp grus som en kulle runt stenen.

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...