Gå till innehåll

Vad blir bäst för nya fiskar?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT.


Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT.

 

Vad hade ni gjort?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga. Det bästa vid själva acklimatiseringen är nog vatten som så likt butikens som möjligt (vilket kanske talar för karantän). Men om vattenvärdena är likadana är nog box bäst, eftersom både nya och gamla fiskar kan vänja sig vid vattnet, smak och åsyn av varandra. Jag såg ingen aggression mot en fisk i en box ens när jag satt den där just för att den blivit jagad av de etablerade fiskarna innan. Det skulle nog krävas ganska stark aggression för att få en fisk utanför att stångas mot själva boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som är otydlig.

Med box menar jag inte acklimatiseringsbox i akvariet utan frigolitlådan/boxen som de kommer i.. alltså använda nytt vatten+akvarievatten uppblandat i boxen.. och så flytta dem över direkt.. 

Det är ingen syresättning på det vattnet och det blir ju mindre antal liter än om man använder karantänen.. men karantänen är ju helt nytt saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Dimorb said:

Med box menar jag inte acklimatiseringsbox i akvariet utan frigolitlådan/boxen som de kommer i.. alltså använda nytt vatten+akvarievatten uppblandat i boxen.. och så flytta dem över direkt..

Det ena utesluter väl inte det andra, du skulle t ex kunna använda vatten från visningskaret i ett karantänskar. Är du säker på att alla fiskpåsarna i boxen har samma vattenvärden, säljaren kanske har flera separata system?

 

Men det skonsammaste är nog att snabbt byta ut butiksvattnet mot nytt vatten med samma vattenvärden, vare sig det nya vattnet är helt nyblandat eller (iaf delvis) taget från visningskaret.

 

Karantän i bokstavlig mening är väl inte nödvändigt om fiskarna är sjukdomsfria, men det kan kanske användas för avstressning (förutsatt att de nya fiskarna inte stressar varandra mer än de gamla skulle gjort), eller som ett specialkar för att lära dem ta akvariefoder.

 

En bur i visningskaret är i vilket fall ett utmärkt hjälpmedel, särskilt om du måste slänga i fiskarna fort. Fast är det många fiskar på en gång kanske det blir opraktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Box i akvariet är inte aktuellt då det blir för många fiskar på en gång.

Jag har inte tänkt å ha dem gående i karantänen mer än någon timme. Mest för acklimatisering och för att de skall få "vakna" till lite så de inte blir kastade rakt in i döden i DT.

 

Just nu har jag bara nytt vatten i karantänen. Lite osäker på om det då är bättre att låta dem gå i det eller byta ut delar av det vattnet mot det som är i akvariet. Blir ju flera gånger de måste flytta och acklimatisera sig om de först skall till karantänskaret och så till visningskaret. 

Får se på det över dagen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Dimorb said:

Box i akvariet är inte aktuellt då det blir för många fiskar på en gång.

Är det stora fiskar? Annars kan du kanske ha flera små i en bur.

 

3 hours ago, Dimorb said:

Jag har inte tänkt å ha dem gående i karantänen mer än någon timme.

Isf är det väl lika bra att använda akvarievatten i karantänen, så slipper du acklimatisera dem två gånger. Men varför inte låta dem gå längre i karantänen, förutsatt att vattenkvalitén är bra och det finns gömställen? Då kanske du dessutom kan sätta en i taget i buren i visningskaret.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vatten rakt av från huvudkaret till mina karantäner. 

Justerar pH i karantänen med hjälp av en kolsyremaskin (tips från Stig o David) för att matcha nykomlingarnas vatten och tömmer ut vatten och fyller på med osmos för att matcha salthalt. Sen fyller jag på med mer vatten från huvudkaret för att höja salthalten så det blir samma i karantänen. 

 

Min är ju ren karantän med uv för att försöka undvika parasiter etc men även för att se att fiskarna äter och mår bra innan dom hamnar i det stora. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Christian J sa:

Är det stora fiskar? Annars kan du kanske ha flera små i en bur.

 

Isf är det väl lika bra att använda akvarievatten i karantänen, så slipper du acklimatisera dem två gånger. Men varför inte låta dem gå längre i karantänen, förutsatt att vattenkvalitén är bra och det finns gömställen? Då kanske du dessutom kan sätta en i taget i buren i visningskaret.

 


För många fiskar för karantänen - inget behov då de är friska och i god kondition :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur jag gjorde.

Dåligt med tid när jag kom hem.

Alla påsarna öppnades och fisk rakt ner i nyblandat saltvatten i karantän. 

Alla utom en såg väldigt bra ut. Den som såg dåligare ut hade stuckit hål på påsen och fått in luft under längre tid. Det var en av de största 12-15 cm. 

De gick i karantän i cirka 3 timmar.

Därefter flyttades de direkt över till DT. 

Simmar runt och allt är frid och fröjd än så länge. Den stora är i sämre kondition fortsatt och har fått sig en del stryk av de andra - lite för lik i storlek tänker jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...