Gå till innehåll

Håller min skummare måttet?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett plug-and-play kar, reeefmax 105l. Har problem med att få ner mitt nitratvärde såhär 3 mån efter uppstart. Har läst en del om att den tillhörande skummaren ibland inte håller måttet.

 

Vad säger ni experter baserat på detta korta klippet? Jag har tagit bort uppsamlaren för att filmen inte skulle bli för mörk.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, vad har du för nitratvärde på akvariet? Tre månader är fortfarande ganska ungt för ett akvarium, hur ser det ut i övrigt. Visar koraller och så misstrivsel eller har du problem med alger?

 

Skummaren som följer med akvariet ser inte så kanon ut på konstruktionen. Det använder en vanlig bladimpeller istället för en nålhjul vilket inte kommer ge så små bubblor som man helst vill ha. Akvariet har en ganska udda konstruktion där skummarpumpen även är returpumpen så det är nog därför den har en sådan impeller. Det kommer inte förbättra bubblorna dock. En skummare gör inte så mycket åt nitratet dock i ditt kar även om den fungerat bättre. Den skummar förvisso ut en del ämnen innan de brutits ner till nitrat men när du har så lite vatten så gör vattenbyten väldigt stor påverkan på nitratvärdet, om du även får igång dina koraller eller alger till att växa bättre kommer det fort suga upp ditt nitrat med ganska fort.

 

Du kan testa strypa luftintaget lite och se om det minskar bubbelstorleken i skummaren, det höga ploppande ljudet får det att låta som den gör väldigt stora bubblor nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett den skummaren i drift och då såg den ut att fungera.

Men jag är inte överens med de som säger att man skall ha max luft.

Jag har haft en annan skummare med lika dålig pump och den skummade bäst med något mindre än max luft. 

Med max luft gav den bara relativt stora bubblor som inte gav nämnvärt med skum.

Jag tyckte den var lättast att ställa in om man började från nästan noll luft och sedan ökade luften undan för undan.

Några timmar mellan varje justering behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...