Gå till innehåll

Trött på Fosfat.... LÖSNING?


Mudar

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

 

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ngn lösning på mitt fosfat värde som ligger för högt hela tiden (0,30-0,40 ppm) och då har jag ingen kontroll på det.

 

Jag har ett nano kar Redsea max 130L som varit igång i drygt 1,5 år nu.

 

Nu har jag 5 fiskar kvar efter att några avlidit pga svält eftersom jag snålat ganska mycket mad maten för att kunna kontrollera det, men jag lyckades inte.

 

Har lite blandat av koraller typ Lps, mujkisar och lite enkla Sps;er som inte mår bra.

 

Jag använde Nopox i ett tag och hade bra resultat med den då, men jag slutade använda den efter att jag fick rekommendation från ATI analysis att sluta använda Nopox då jag hade högt Molybdenum.

 

Jag testade använda biopellets som man slänger i sumpen, men hjälpte inte.

 

Jag höll på vattenbyte 25% varje vecka i tre månader och hittills gungar värdet mellan 0,30ppm och 0,40ppm.

 

Jag börjat använda fosfatremover (TritonAL99) i tre veckor nu och jag märker ingen skillnad hittills.

 

Jag vet inte vad är bäst som jag kan göra. Skulle jag skaffa mig en sump med bättre filtrering system eller finns det någonting jag kan göra så att jag få ner fosfaten.

 

Och hör kommer sista vattenanalys från ATI som kommit förra veckan

cedc993283539285d6634cccd4cce231.jpgd6913ec1da776da78e6f59d78b0d9839.jpg82ebc51baf2a89e18240d48d0f15c97c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...