Gå till innehåll

sand fråga


imre

Rekommenderade inlägg

Hej, 

jag har märkt att min sand har blivit “klumpig” och ser inte jätte fin ut.. 

såna mjuka klumpar som inte försvinner även om man rensar sanden vid vattenbyte..

har någon några tips varför har det blivit så eller vad kan man göra åt saken? :) 

 

B7C772BB-CAC6-4FF0-9AF8-C64FCD5E0124.jpeg.308759fd4ec376cad4292017f8526c2c.jpeg

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Christian J said:

Gissar att alger eller annat (biofilm?) binder ihop sanden. Vet ingen enkel lösning utom att tvätta sanden kanske.

 

 har haft förut lite bruna alger på sanden men det har inte påverkat sanden sådär.. 

.. det var ingen enkel lösning iaf :) stort jobb att få ur allt sand från karet

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, imre said:

 har haft förut lite bruna alger på sanden men det har inte påverkat sanden sådär..

Jag fick klumpar när det började växa gröna trådalger på min sand. Blev tvungen att kasta sanden eftersom inga djur verkade äta algtrådarna (kanske en sjögurka hade gjort det).

 

För (väldigt) längesedan fick jag ibland hårda klumpar när jag hällt i för mycket kalkvatten på en gång (direkt ur hinken) så att det cementerade ihop gruskornen, men det är nog inte orsaken här.

 

5 hours ago, imre said:

 .. det var ingen enkel lösning iaf :) stort jobb att få ur allt sand från karet

Kan du inte suga ut den med en hävertslang, eller är sanden för grov? Troligen är det bara ytlagret som är klumpigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, Christian J said:

Jag fick klumpar när det började växa gröna trådalger på min sand. Blev tvungen att kasta sanden eftersom inga djur verkade äta algtrådarna (kanske en sjögurka hade gjort det).

 

För (väldigt) längesedan fick jag ibland hårda klumpar när jag hällt i för mycket kalkvatten på en gång (direkt ur hinken) så att det cementerade ihop gruskornen, men det är nog inte orsaken här.

 

Kan du inte suga ut den med en hävertslang, eller är sanden för grov? Troligen är det bara ytlagret som är klumpigt.

Det har blivit lite som “sand trådar” 1-5mm långa.. kanske har dom fastnat runt trådalger vem vet :) 

jo det går absolute suga ut sanden men jag trodde kanske det går att rädda de på nåt sätt.. men får väl skaffa nytt sand snart. kanske lite mer grovare sand än redsea’s base.. då slipper man ha sånt i framtiden? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Johan254 said:

en goby och sandstjärnor lär ju röra om sanden för dig. jag har 2 st sandstjärnor en gody och en sjöhare som verkar bo i sanden. finns sniglar som lever i sanden också.

jag har faktiskt 3 sandvändare stjärnor som glider runt men tydligen är dom inte intresserad av sånt..kanske borde satsa på en goby istället? innan man börjar med sandbyte

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste fundera på saken med sjögurka.. jag gillar inte riktigt den utseende messigt :D plus skulle jag tro att min segelfens kirurg skulle nafsa på den .. han var på rörmasken jämt tills den försvann nånstans.. även min valentini puffer kan vara intresserad av sjögurka men det är bara min gissning..

darför tänke jag prova först med en liten goby :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med fått lite algklumpar i sanden misstänker att där finns en del fosfat eller liknande bundet i sanden, har inga problem med alger på stenen utan bara i sanden.

Jag har en gles hårkam som jag använder som kratta, räfsar ihop och lyfter ut det värsta när jag ändå gör vattenbyte. Min förhoppning är att det som orsakar detta ska läcka ut och ta slut så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, imre sa:

jag måste fundera på saken med sjögurka.. jag gillar inte riktigt den utseende messigt :D plus skulle jag tro att min segelfens kirurg skulle nafsa på den .. han var på rörmasken jämt tills den försvann nånstans.. även min valentini puffer kan vara intresserad av sjögurka men det är bara min gissning..

darför tänke jag prova först med en liten goby :) 

Utseendemässigt så är den väl ingen sensation :) Men om du verkligen vill ha sanden ren så är det nästan inget bättre. Min sand är lika vit som när jag la i den för ett och ett halvt år sen. Jag har fyra stycken. Tre svarta och en rosa. 

Det enda som jag har sett som varit på mina gurkor är eldräkorna som plockar lite. Har aldrig sett någon fisk som är intresserad av dom. Då har jag ju tre kirurger, Asfur-kejsare, salarias, mandarin, clowner, anthias och en sixline.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, Syd said:

Jag har med fått lite algklumpar i sanden misstänker att där finns en del fosfat eller liknande bundet i sanden, har inga problem med alger på stenen utan bara i sanden.

Jag har en gles hårkam som jag använder som kratta, räfsar ihop och lyfter ut det värsta när jag ändå gör vattenbyte. Min förhoppning är att det som orsakar detta ska läcka ut och ta slut så småningom.

jag har faktiskt inte heller synliga alger på sten eller på sand.. sanden är ganska ny också ca 5 månader.. men jag försöker suga ur eller “kamma ur” vid nästa vattenbyte och kanske köpa lite nytt sand o fylla på :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Christian_N said:

Utseendemässigt så är den väl ingen sensation :) Men om du verkligen vill ha sanden ren så är det nästan inget bättre. Min sand är lika vit som när jag la i den för ett och ett halvt år sen. Jag har fyra stycken. Tre svarta och en rosa. 

Det enda som jag har sett som varit på mina gurkor är eldräkorna som plockar lite. Har aldrig sett någon fisk som är intresserad av dom. Då har jag ju tre kirurger, Asfur-kejsare, salarias, mandarin, clowner, anthias och en sixline.

hmm hur stora är/blir dom? 

jag kan kika i nån salt affär nästa gång jag ska ner till sthlm om dem har sånt hemma :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, imre sa:

hmm hur stora är/blir dom? 

jag kan kika i nån salt affär nästa gång jag ska ner till sthlm om dem har sånt hemma :)  

Mina är ca 30cm långa. Men dom varierar lite i storlek beroende på hur mycket dom sträcker ut sig. Däremot vad jag vet så ska inte dom svarta som säljs i handeln vara giftiga. Den informationen har jag fått när jag köpte dom. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni tycker sjögurkan är ful så ska ni inte skaffa en sjöhare, det var nog det fulaste jag sett. så jag köpte den direkt :)

snubben på korallfisken sa nått om att den kallades belladonna eller nått liknande på latin. helt fel ordval kan man lungt säga :)

Ändrat av Johan254
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...