Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kimozabe

Räkna ut flöde på returpump

6 inlägg i detta ämne

Hej,

är det möjligt att räkna ut vilket flöde min returpump ger genom att stänga av den och låta sumpen fyllas. Sen starta returen igen och klocka tiden det tar att pumpa tillbaka tex 20 liter vatten i akvariet?

Eller det blir fel pga vattenhöjd i sumpen, dc pump som kanske inte ger max direkt etc etc?

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger du @Slanten, får jag en någotsånär uppfattning av flödet om jag gör så här?

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de felkällor du nämner kan ju påverka.

Annars kanske du kan mäta vattnet som rinner tillbaka till sumpen, så kanske du kan mäta när pumpen är igång.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, petnym sa:

Ja, de felkällor du nämner kan ju påverka.

Annars kanske du kan mäta vattnet som rinner tillbaka till sumpen, så kanske du kan mäta när pumpen är igång.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Var rädd för det. 

Svårt att mäta efter min ventil, den sitter rätt nära vattennivå och en tjock 40-slang. 

Jag har inte heller plats att montera en flödesmätare på returröret.

Blir det rätt om jag stänger huvudröret och mäter på nödröret, borde väl bli någotsånär rätt eller? Där kan ju inte rinna ner mer än vad pumpen matar upp :) 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎11‎-‎27 at 19:39, Kimozabe sa:

Blir det rätt om jag stänger huvudröret och mäter på nödröret, borde väl bli någotsånär rätt eller?

Jepp, då blir det rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Slanten sa:

Jepp, då blir det rätt...

Tack :) 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu