Gå till innehåll

Hur mycket Balling light doserar ni?


mogge77

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att börja med Balling light i mitt stora system. (ca 1500 liter, mest lps.)

Är lite nyfiken på hur mycket balling det går åt hos er andra, (från respektive dunk) i era system..  Satt och försökte räkna på med vilken dos jag skall börja, för att justera ifrån.. 

så. Hur mycket balling går det åt hos er? och hur stora system har ni?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns jag rätt så kan du i aquacalc få den uträkningen efter några dagar

I mitt 540 så tror jag att jag doserar 45 ml tot / dag av kh

mg o ca rör sig knappt.

 

Mät nu,  behöver man tillsätta så håll pejl på ml vänta ett par timmar  o mät igen.

Sedan går det ju mäta senare igen på kvällen o se hur värdena förändras.

Så slipper du de stora diffarna dagen efter.

Tror inte det går säga en exakt dos som du skall börja justera emot. 

Utan det är lite dagliga mätningar som skall till.

Tråkigt svar jag vet..

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker lista ut hur mycket det troligen kommer kosta, och om jag kanske skall köra reaktor istället,  fast det känns som man har bättre kontroll med balling..   Har haft igång det med tätare vattenbyten och manuell dosering  hitills,  men det blir mer och mer sps, så det känns som balling är det naturliga nästa steget .  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mogge77 sa:

Försöker lista ut hur mycket det troligen kommer kosta, och om jag kanske skall köra reaktor istället,  fast det känns som man har bättre kontroll med balling..   Har haft igång det med tätare vattenbyten och manuell dosering  hitills,  men det blir mer och mer sps, så det känns som balling är det naturliga nästa steget .  

 

tror @jonasroman gjorde en uträkning och kom fram till att brytpunkten gick vid ca 1000 liter. sedan är det billigare att köra kalkreaktor. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa. Vad som är bäst kan man diskutera ifrån olika aspekter. 

Akvariekemiskt är Ballingmetod med mineralsalt bäst och om man håller stenkoll på värdena kan man till och med klara sig utan vattenbyten. Men då kallar man det Tritonmetod. Core7 är där en variant med natriumkarbonat i stället för bikarbonat vilket ger ett högre pH. Men med en rejäl skummare får man in CO2 från omgivningsluften så at pH håller sig på en bra nivå.

Användarenklast är Balling light eller 2 part som amerikanrna kallar det. Då är man inte lika noga med tillsatta ämnen utan byter mycket vatten för att hålla värdena inom rimliga avvikelser. Enkelt men arbetsintensivt för större kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...