Gå till innehåll

Val av fisk


peppe67

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vi har ett tag nu riktat in oss på att ha en Zebrasoma flavencens men igår fick vi se en Centropyge flavissimus i verkligheten och den var underbart vacker så den skulle vi vilja ha istället.

Är det någon som kan tipsa oss om för och emot för dessa två?

Vi har en Parachantus hepatus redan och planerar att skaffa både en Centropyge bispinosus och en Centropyge loricula bl.a., tror ni att det kan fungera? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju två väldigt olika fiskar så är lite osäker på vad jag ska tipsa om :-) Vill du ha de bara för att du tycker de är fina och intressanta är det bara välja den som väger tyngst. Kirurgfisken fyller ju en viss nytta med då de är duktiga på att beta alger i akvariet, Z. flavecens är nog en bättre algätare än din hepatus.

 

Du har planerat in ganska många dvärgkejsare. De är underbara fiskar, men det finns ju en risk att de fattar tycke för en del av dina koraller. Du bör introducera alla du vill ha på samma gång med, annars riskerar du att de som kommer i först blir väldigt aggressiva mot de som kommer senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju två väldigt olika fiskar så är lite osäker på vad jag ska tipsa om :-) Vill du ha de bara för att du tycker de är fina och intressanta är det bara välja den som väger tyngst. Kirurgfisken fyller ju en viss nytta med då de är duktiga på att beta alger i akvariet, Z. flavecens är nog en bättre algätare än din hepatus.
 
Du har planerat in ganska många dvärgkejsare. De är underbara fiskar, men det finns ju en risk att de fattar tycke för en del av dina koraller. Du bör introducera alla du vill ha på samma gång med, annars riskerar du att de som kommer i först blir väldigt aggressiva mot de som kommer senare.
Hmm, jag vill ju inte bara välja på fina och intressanta nyttan de gör väger ju också en del. Kanske att vi kan ha båda två, vad tror du? Tack för tipset att introducera alla samtidigt, det ska jag definitivt göra

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, peppe67 sa:

Hmm, jag vill ju inte bara välja på fina och intressanta nyttan de gör väger ju också en del. Kanske att vi kan ha båda två, vad tror du? Tack för tipset att introducera alla samtidigt, det ska jag definitivt göraemoji4.png

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Olika Centropyge har väldigt olika beteenden. Sen kan det skilja på individnivå med.

Vissa betar alger som maskiner!

C.flavissimus sägs ha större behov för rörlighet och kan vara tjuriga mot andra dvärgar. Påstås ibland mumsa koraller med.

C.bispinosus sägs vara generellt säkra och vissa säger de är timida och trevliga.

 

Jag tror du får dra ner på antalet och värdera dina favoriter och kanske inte ha för många Centropyge ;-)

Lätt att bli ivrig...

 

Jag hade samma tanke själv men av en slump blev det ett par av C.acanthops. inte alls vad jag tänkt men de är supertrevliga, leker i "flocken" och betar alger som kossor!

Jag skulle vilja ha en art till men jag får förmodligen stå emot till förmån för att fiskarna ska hitta en harmoni.

 

Det är fantastiskt trevligt att se när alla tolererar varandra och håller ihoo

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
Jag har lite erfarenhet av EN Centropyge flavissimus, fin med en härlig personlighet men den var elak mot nya fiskar samt noppade på koraller. Jag skulle inte skaffa en ny sådan. Ska du ha flera dvärgkejsare skulle jag släppa i de samtidigt. Skulle isåfall skaffa en acanthops och en loricula (mina favoriter som jag har haft).

Jag skulle skaffa en Zebrasoma flavences istället för en centropyge flavissimus om du vill ha en gul firre =) 

 

/ Alessandro 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Alessandro sa:

Hej!
Jag har lite erfarenhet av EN Centropyge flavissimus, fin med en härlig personlighet men den var elak mot nya fiskar samt noppade på koraller. Jag skulle inte skaffa en ny sådan. Ska du ha flera dvärgkejsare skulle jag släppa i de samtidigt. Skulle isåfall skaffa en acanthops och en loricula (mina favoriter som jag har haft).

Jag skulle skaffa en Zebrasoma flavences istället för en centropyge flavissimus om du vill ha en gul firre =) 

 

/ Alessandro 

Hej Allessandro,

Åhh den är ju sååå vacker så vi vill gärna ha en, jag har hört av andra att den kan ge sig på koraller men inte några av de vi har (du vet ju till 99% vilka) utöver det har vi euphyllia och några discosoma, vilka koraller var det som din gav sig på?

Vi tänkte skaffa en Zebrasoma flavences också och nu är ni två som tipsat om acanthops och den är ju också väldigt vacker.

Åhh vad detta är svårt, ju mer man tittar desto mer vill man ha. Jag skulle vilja ha 1 av varje av de 4 men det kanske är helt omöjligt.

//Peter

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, peppe67 sa:

Hej Allessandro,

Åhh den är ju sååå vacker så vi vill gärna ha en, jag har hört av andra att den kan ge sig på koraller men inte några av de vi har (du vet ju till 99% vilka) utöver det har vi euphyllia och några discosoma, vilka koraller var det som din gav sig på?

Vi tänkte skaffa en Zebrasoma flavences också och nu är ni två som tipsat om acanthops och den är ju också väldigt vacker.

Åhh vad detta är svårt, ju mer man tittar desto mer vill man ha. Jag skulle vilja ha 1 av varje av de 4 men det kanske är helt omöjligt.

//Peter

 

Ingenting är omöjligt men det är kass prognos. Mycket kan ändras med tiden och fiskens mognad.

Har läst många erfarenheter från avancerade akvarister där fiskarna helt förändrats en dag och fått dille på LPSer, fransarna på musslor, en specifik acropora eller kanske resten av invånarna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Wiking hade väl 12 olika dvärgkejsare i sitt 250 liters korallkar.

Men flavissima har väl den sämsta prognosen av alla.

Då kanske vi kan ha en bispinosus, en loricula OCH en acanthops istället då? Eller kanske 2 acanthops (som @mikotosa) eller gapar vi över för mycket då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör bara skaffa en av varje sort. Det går utmärkt att ha de flesta dvärgkejsare i par(om de kommer överens) men får du tag på två hanar eller honor finns det stor risk att det blir slagsmål till döden oavsett om de släpps i samtidigt eller inte. När jag skrev två så mena jag både dvärgkejsaren och kirurgen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör bara skaffa en av varje sort. Det går utmärkt att ha de flesta dvärgkejsare i par(om de kommer överens) men får du tag på två hanar eller honor finns det stor risk att det blir slagsmål till döden oavsett om de släpps i samtidigt eller inte. När jag skrev två så mena jag både dvärgkejsaren och kirurgen :-)
Ahh, ok då är jag med. En av varje får det bli och en Gul kirurg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag det blir mer naturligt med flera exemplar av samma art (gäller även Zebrasoma) istället för olika (givetvis förutsatt att det funkar).

 

11 hours ago, Alessandro said:

Jag har lite erfarenhet av EN Centropyge flavissimus, fin med en härlig personlighet men den var elak mot nya fiskar samt noppade på koraller.

Jag har en liten loriculus som nafsar på koraller, visserligen verkar de inte ta skada men de flesta är sammandragna dagtid. Misstänker att det är väldigt individuellt hur de beter sig.

 

4 minutes ago, stigigemla said:

Som små är de honor. Köper man en medium och några small har man ett harem. Large är svårare att vänja till akvariemat.

Har för mig att Universeum hade ett antal C. bicolor i sitt kar (1000 liter?) för några år sedan, men vet inte hur länge.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...