Gå till innehåll

Core 7 other methods refugium?


aeon

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, aeon sa:

Hej! 

Kör Core 7 other methods. Har en reaktor med kol samt fosfatremover. Funderar på att ta bort denna och testa ett litet refugium. Kan jag fortsätta med other methods eller måste jag i så fall byta till Triton?

Inget vet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att om refugiumet är mindre än 10 % av volymen så kör man "other methods" annars Core 7. Mitt refugium är ca 10 % och jag har kört bägge metoderna utan större problem. För närvarande är jag på min 12 månad utan vattenbyte i den här omgången och det har gått bra. Har varierat metoderna efter tillgång. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Man brukar säga att om refugiumet är mindre än 10 % av volymen så kör man "other methods" annars Core 7. Mitt refugium är ca 10 % och jag har kört bägge metoderna utan större problem. För närvarande är jag på min 12 månad utan vattenbyte i den här omgången och det har gått bra. Har varierat metoderna efter tillgång. 
 
MVH Lasse
Jag hoppar inte lite i detta med en fråga.
Jag har inte börjat med dosering ännu, min tanke är ju att skaffa algreaktor istället för refugium, bör jag köra "Other methods" då när jag kör igång med dosering?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, peppe67 sa:

Jag hoppar inte lite i detta med en fråga.
Jag har inte börjat med dosering ännu, min tanke är ju att skaffa algreaktor istället för refugium, bör jag köra "Other methods" då när jag kör igång med dosering?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Kör du inte helt efter tritonmetoden så kör other method (att köra reaktor är inte vad som föreslås enligt tritonmetoden - så other method för din del).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vad det är för skillnad/vilka ämnen det är mer av i "Triton method" jämfört med "Other methods"?

Och är det något det är mindre av?

 

Om man tex kör med för litet refugium eller med algreaktor och därför valt other methods men behöver dosera tex jod och järn, vore det då smartare att byta till triton method eller blir det för mycket av något ämne då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga innehåller mera manganese som hjälper macroalgerna att växa snabbare. I ett system där man redan har en ettablerat näringsexport kanske det inte gör så stor skillnad men för dem som går över från andra metoder som ex kolkälla/biopellets/zeolith mfl kanske den vanliga är bättre att börja med för att hjälpa macroalgerna sätta fart.

 

Själv började jag med other method, 17 liters ikeaback med alger för 1700 liter, efter uppgradering till över 100 liter macroalger gick jag över till vanliga och macroalgerna fick istället dö av en del för att uppfylla tritonmetoden mer korrekt. Tillväxten ökade även en aning.

 

Ändrat av Colan
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...