Gå till innehåll

Ny interessant test


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Tänk på att deras analys av den sk totala alkalniteten , ja helt enkelt det vi kallar KH, och det vi alltid mäter oavsett metod eller maskin, och det vi vill veta,  inte är uppmätt hela vägen i detta N-DOC test, utan delvis estimerad utifrån att dom antar att du har en B(borat) halt på 4 ppm samt att ph i karet när du tog provet var 8.2. OM dessa förhållandet inte råder, kommer deras utsvar på total alkalinitet bli en approximering. Så du kan inte med säkerhet använda detta svar som ett referensvärde för att "kalibrera" eller "kontrollera" ditt eget KH test hemma.

 

Teorin bakom är denna:

Total alkalinitet består av lite förenklat:

Boratalkalinitet(BA) + karbonaalkalinitet(KA)=Total alkalinitet(TA)

TA är det vi alltid mäter(med salifert, Hanna, red sea, alla Kh maskiner, ett proffs-test från lab etc etc)  samt det vi är intresserade av. 

KA mäter vi aldrig, och är ett helt annat värde som bara utgörs av karbonaterna i vattnet.  I snitt, vid en B(borat)-halt på 4 ppm, samt vid ett pH på 8.2, så utgör BA cirka 0.2-0.3dKH av den totala alkaliniteten, dvs  KA kommer alltid i någon mån vara lägre än TA, och som sagt, det är TA vi vill veta.

 

Däremot fann jag ett värde i att få svar på Totalt organiskt kol. I det avseendet är testet något nytt. Jag låg intressant nog på en helt optimal nivå av organiskt kol utan att jag doserar något, och därmed också en hyffsat rätt C/N/P kvot, där inte minst N/P  kvoten såg riktigt bra ut. Men det visste jag innan, för red seas nitrat test ihop med en Hanna checker för fosfat, gav mig exakt samma värden. 

Så det var det organiska kolet som blev det nya, och intressant att det låg relativt högt trots att jag ej tillför ngt annat än fiskmat beträffande organiska ämnen. 

 

/Jonas Roman

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎01‎-‎11 at 23:00, pikkenix sa:

Jonas, har du koll på vad deras bio-baseprodukt är för något?

Beskrivningen är lite hokuspokus för mig...behåller optimala förhållanden mellan ncp som jag tolkar det, men förstår inte hur och genom att tilsätta vad...

nej, för mig är kolkälletillsats ointressant oftast så jag har inte satt mig in i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...