Gå till innehåll

Chelmon rostratus


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Då det är en fisk jag alltid velat ha funderar jag kring hur jag ska få dem att överleva på sikt, det återkommande problemet har varit de inte klarar sig speciellt länge även om jag får dem att äta mysis, artemia och andra frysta foder. Jag drar parallell till interna parasiter då fisken magrar och sedan dör trots att den äter som en häst. Vilket är vanligt förekommande tyvärr. 

 

Nu ska jag göra ett sista försök och täcka alla fronter. Det kommer först (som alla mina fiskar) karantänas och mattränas. Jag avser under den perioden att fisken ska medicineras. Då är frågan om vi har några bra mediciner på den svenska marknaden som tar tarmparasiter och mask? Amerikanerna använder Seachem Metroplex och Prazipro. Vilket mig veterligen inte finns på svenska marknaden. 

 

Någon som har exempel på mediciner som finns tillgänglig i Sverige?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag hittat som KAN vara relevant är:

https://shop.foretagsakvarium.se/product/argumor-20-ml

 

ARGUMOR contains the active ingredient Diflubenzuron and is efficient against fish lice (Argulus), anchor worms (Lernaea), skin flukes (Gyrodactylus), gill flukes (Dactylogyrus), tapeworms (Cestodes).

Fish infected with gill flukes show signs of rapid breathing. The symptom of tapeworm infection in fish is acute weight loss despite normal feeding habits. Fish which are infested with skin flukes try to rid themselves of the parasites by rubbing and scratching. Fish lice and anchor worms are clearly visible on the skin.

 

https://shop.foretagsakvarium.se/product/dactymor-100-ml

 

DACTYMOR with the active ingredient Praziquantel is a highly efficient remedy against skin flukes (Gyrodactylus), gill flukes (Dactylogyrus) and tapeworms (Cestodes).

Infected ornamental fish will exhibit a variety of symptoms, depending on the type of fluke or worm involved. In the case of gill fluke infection, respiratory activity increases. Ornamental fish infected with tapeworms rapidly loose weight despite exhibiting normal feeding behavior. Ornamental fish infected with skin flukes will attempt to rid themselves of the parasites by rubbing movements.

 

Praziquantel är samma aktiva ingrediens som Prazipro, så där svarar jag på min egna fråga. Prazipro är den medicin som används för invärtes parasiter

 

Dessvärre framkommer följande på deras hemsida:

 

ATTENTION: Products containing the active ingredient Praziquantel are subject to prescription in Europe since March 2018. They are therefore not allowed to be sold in Europe any more.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, m0jjen said:

Dessvärre framkommer följande på deras hemsida:

 

ATTENTION: Products containing the active ingredient Praziquantel are subject to prescription in Europe since March 2018. They are therefore not allowed to be sold in Europe any more.

Observera att detta gäller DACTYMOR men inte ARGUMOR (som tydligen inte innehåller Praziquantel). Sen är frågan om det fortfarande är tillåtet att köpa från utomeuropeiska butiker (sälj- och införselförbud behöver ju inte vara samma sak).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, stigigemla sa:

Det finns en orsak till att Prazi är receptbelagt.

Varför inte acceptera svensk lag och praxisen att aldrig medicinera utan en diagnos.

 


Kan jag absolut göra, samtidigt är det extremt tragiskt att en så fin fisk ska dö gång på gång på gång. Jag kan haft 4-5 st över min akvariekarriär, samtliga har ätit korallerpolyper, glasrosor, frysfoder med god aptit men ändå smalnat och dött. Är det rättvist och moraliskt korrekt att låta djur dö om det går att motverka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, stigigemla sa:

Det finns ett antal fiskarter som inte är lämpade för våra revakvarier. Det bästa sättet att inte låta dem dö är att inte köpa eller sälja dem.

Jag håller fullkomligt med.  Nu betvivlar jag starkt att de kommer försvinna från handeln om jag köper dem eller inte. Om det så är i grossistens, handlarens eller mitt akvarium den slutligen hamnar så kommer den finnas och troligtvis dö utan någon form av handling.

 

Så under rådande omständigheter, vad skulle du göra för att fisken skulle överleva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dödligheten verkligen beror på mask och den går att behandla så ser jag inget problem med det (beroende på hur farligt avmaskningsmedlet är att använda, förstås).

 

Men det verkar iofs osannolikt att så många rostratus skulle vara döende av mask redan i naturen, de borde åtminstone hinna växa upp och föröka sig innan de dukade under av masken. Fast då uppstår frågan varför masken bara blir dödlig i fångenskap? Kan det vara så att fisken äter något naturligt maskhämmande ämne i naturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittills inte sålt en enda.

Men när du nu har den skulle jag sätta den i ett kar utan inredning och med ren botten. Turnover på 3- 4 x genom UVC. Skrapa botten så fort du ser aning alger.

Mata med musslor på halvt skal och annat frysfoder. Kolla på nätet hur lång livscykeln är för de parasiter du misstänker och håll fisken i det karet minst 2 gånger den tiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag har hittills inte sålt en enda.

Men när du nu har den skulle jag sätta den i ett kar utan inredning och med ren botten. Turnover på 3- 4 x genom UVC. Skrapa botten så fort du ser aning alger.

Mata med musslor på halvt skal och annat frysfoder. Kolla på nätet hur lång livscykeln är för de parasiter du misstänker och håll fisken i det karet minst 2 gånger den tiden.

 

Menar inte att du säljer dem, menar att den kommer omsättas i hobbyn generellt sett såklart :) Jag har inte fisken i nuläget men funderar som första posten beskriver att försöka då jag tycker den är väldigt fin och praktisk i bekämpning av glasrosor.

 

21 minuter sedan, Christian J sa:

Om dödligheten verkligen beror på mask och den går att behandla så ser jag inget problem med det (beroende på hur farligt avmaskningsmedlet är att använda, förstås).

 

Men det verkar iofs osannolikt att så många rostratus skulle vara döende av mask redan i naturen, de borde åtminstone hinna växa upp och föröka sig innan de dukade under av masken. Fast då uppstår frågan varför masken bara blir dödlig i fångenskap? Kan det vara så att fisken äter något naturligt maskhämmande ämne i naturen?

 

Är en blandning av matvägran p.g.a stress, skador på munnen vid transport och parasiter, prickkänslighet med mera som tar den fisken. Sen är avsaknaden av naturligt foder också en problematik såklart. Den är extremt aktiv och äter så gott som dygnet runt och plockar bland sten med mera. något som inte ett slutet system kan tillgodose på samma sätt som havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

11 hours ago, m0jjen said:

Är en blandning av matvägran p.g.a stress, skador på munnen vid transport och parasiter, prickkänslighet med mera som tar den fisken.

Fast det är väl främst ett problem när fisken är ny? Jag tänkte mer på långsiktig överlevnad, som du skrev i startinlägget:

 

"Då det är en fisk jag alltid velat ha funderar jag kring hur jag ska få dem att överleva på sikt, det återkommande problemet har varit de inte klarar sig speciellt länge även om jag får dem att äta mysis, artemia och andra frysta foder. Jag drar parallell till interna parasiter då fisken magrar och sedan dör trots att den äter som en häst."

 

11 hours ago, m0jjen said:

Sen är avsaknaden av naturligt foder också en problematik såklart. Den är extremt aktiv och äter så gott som dygnet runt och plockar bland sten med mera. något som inte ett slutet system kan tillgodose på samma sätt som havet.

Om t ex mandariner kan överleva på smådjur i akvariet så borde väl en pincettfisk också lyckas hitta tillräckligt i ett lite större akvarie. Möjligen kanske det saknas något viktigt födoämne för pincetten, frågan är isf vad. Det kan också vara stress t ex från andra fiskar, som många andra skriver.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Christian J sa:

 

Fast det är väl främst ett problem när fisken är ny? Jag tänkte mer på långsiktig överlevnad, som du skrev i startinlägget:

 

"Då det är en fisk jag alltid velat ha funderar jag kring hur jag ska få dem att överleva på sikt, det återkommande problemet har varit de inte klarar sig speciellt länge även om jag får dem att äta mysis, artemia och andra frysta foder. Jag drar parallell till interna parasiter då fisken magrar och sedan dör trots att den äter som en häst."

 

Om t ex mandariner kan överleva på smådjur i akvariet så borde väl en pincettfisk också lyckas hitta tillräckligt i ett lite större akvarie. Möjligen kanske det saknas något viktigt födoämne för pincetten, frågan är isf vad. Det kan också vara stress t ex från andra fiskar, som många andra skriver.

 

 

 

Det handlar självklart om de första månaderna som fisken ska klara sig.  Baserat på läsning om andras erfarenheter och mina egna dör de inom 2-6 månader. Oftast i samband med att glasrosorna, rörmaskar, andra djur på stenen tar slut. Visst kan man jämföra den med en mandarin. Dock är pincetten mycket större och behöver näring därefter. 

 

Ett annat problem i samband med utfodring är att pincetter är långsamma och metodiska.  Deras munnar är inte utvecklade för att fånga foder i vattenkolumnen utan att peta o plocka bland stenen. Går att lösa med div olika sätt där de i lugn o ro får äta. 

 

Trots sånna insatser där den får mer än nog med mat så tunnar de i regel ut o dör.

 

Som stig säger får man väl enligt praxis karantäna längre och medicinera när exempelvis vit strängigt avföring påträffas (som är ett tecken på intern parasit).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, m0jjen said:

Det handlar självklart om de första månaderna som fisken ska klara sig.  Baserat på läsning om andras erfarenheter och mina egna dör de inom 2-6 månader. Oftast i samband med att glasrosorna, rörmaskar, andra djur på stenen tar slut. Visst kan man jämföra den med en mandarin. Dock är pincetten mycket större och behöver näring därefter.

Det kanske skulle gå att lösa med en Aiptasia-odling. Paul B rekommenderar även levande sötvattensmaskar som foder:

http://www.saltwatersmarts.com/succeed-with-copperband-butterflyfish-chelmon-rostratus-2888/

http://www.saltwatersmarts.com/feeding-blackworms-healthy-marine-fish-whiteworms-3124/

 

6 minutes ago, m0jjen said:

Trots sånna insatser där den får mer än nog med mat så tunnar de i regel ut o dör.

När du skriver "får mer än nog", menar du att den även äter maten? Om fisken äter ordentligt men ändå tunnar ut så låter det onekligen som parasit, sjukdom, eller kanske brist på något särskilt näringsämne.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Det kanske skulle gå att lösa med en Aiptasia-odling. Paul B rekommenderar även levande sötvattensmaskar som foder:

http://www.saltwatersmarts.com/succeed-with-copperband-butterflyfish-chelmon-rostratus-2888/

http://www.saltwatersmarts.com/feeding-blackworms-healthy-marine-fish-whiteworms-3124/

 

När du skriver "får mer än nog", menar du att den även äter maten? Om fisken äter ordentligt men ändå tunnar ut så låter det onekligen som parasit, sjukdom, eller kanske brist på något särskilt näringsämne.

 

 

Jag menar att de exemplar jag haft har ätit mer än de övriga fiskarna genom att jag anpassar matningen kring den aktuella fisken. De övriga fiskarna är feta och fina vilket gör att jag mer eller mindre kan härleda resultatet till sjukdom samtliga gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frysta är nog ingen idé. Men Tubifex var vanliga i sötvattensaffärer förr och är ganska lika så det kan man prova. De är lätta att odla. Finns vilda i Sverige så det är nog möjligt att leta upp några till en startkultur om du inte hittar i affärer. Whiteworms är enkyträer. Brukar man hitta i komposter om du inte hittar någon sötis som odlar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej
När jag hade en rostratus så mata jag med färsk blåmusslor den åt som en galning den tog även artemia och mysis
Jag hade min i nästan 5 år
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

 

Matar alltid mina med blåmusslor också :) Vilket det äter med god aptit

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Frysta är nog ingen idé. Men Tubifex var vanliga i sötvattensaffärer förr och är ganska lika så det kan man prova. De är lätta att odla. Finns vilda i Sverige så det är nog möjligt att leta upp några till en startkultur om du inte hittar i affärer. Whiteworms är enkyträer. Brukar man hitta i komposter om du inte hittar någon sötis som odlar dem.

 

Står att dessa ska vara levande enligt deras hemsida, kan vara värt att testa. https://www.zoo.se/levande-moina-salina.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/7/2018 at 11:11 PM, stigigemla said:

Kolla på nätet hur lång livscykeln är för de parasiter du misstänker och håll fisken i det karet minst 2 gånger den tiden.

Kan det vara så att parasitens avkomma lämnar fisken, mognar i akvariet och sedan infekterar fisken på nytt (ungefär som med Cryptocaryons livscykel)? I så fall kanske ett akvariums begränsade utrymme gör att mängden parasiter inuti fisken ackumuleras (till skillnad från i naturen, där de stora ytorna gör det svårare för parasiter att hitta nya värdar). Det som talar emot detta är att andra fiskarter isf också borde infekteras i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...