Gå till innehåll

Problem med Euphyllia, Varför trivs den inte?


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag köpte en Euphyllia Divisa för ett tag sedan men den tog sig aldrig. Tentaklerna kröp aldrig ut fullständigt. Jag flyttade den till en rad olika platser med bra varierat flöde. (inte enbart flöde åt ett håll hela tiden). Den dog redan efter 1,5 - 2 veckor efter inköp.

Jag vill gärna ha en euphyllia men jag måste komma till botten med vad problemet är först.

Mina andra stenkoraller så som diverse acropora, montipora etc trivs och växer bra.

Min fundering är om någon av fiskarna är orsaken?

Akvariet är 275 liter och har 2 st clowner, 1 midas blenid, 5 cromis vidris, 1 Helichoeres Chrysus Centropyge vrolikii, 1 putsar räcka, 1 krabba (stor som 1 äldre femkrona) som kommit med som fripassagerare.

 

Mina världen i akvariet är:

Ca 400

Mg 1470

Kh 8,5

NO3 = 0

Po4 = 0

 

Min primära fundering är helt enkelt varför den inte trivs? Vad är orsaken? Eftersom den dog relativt snabbt känns det som att något irriterade den.

Tacksam för svar !

 

Mvh

 

Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara att du aldrig lät den finna sin plats. Det kan ta mer än en vecka för dem att vänja in sig vid ett nytt kar eller en ny plats. Det är bäst att börja i svagt ljus.

Enligt min erfarenhet går de sällan bra i vatten under 1 ppm nitrat. De behöver även lite PO4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förlorade 2 av 3 hammare. Började efter det sätta dom botten nära den plats där den tredje klarade sig bra och som nu är platsen för 4 hammare. 

På invänjningsplatsen är det lite lugnare vatten och svagare ljus. 

När den visat att den trivs i 2-3 dagar flyttar jag upp den och sänker samtidigt flödet på mina pumpar i några dagar för att sedan öka till ursprungligt flöde.

Detta sätt har fungerat bra med dom jag köpt, sitter 4 nya hammare på platsen och den 4:e som var den första att klara sig ska jag nu försöka hitta ny plats till. 

Lycka till.....

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...