Gå till innehåll

Nytändning efter 10 år


naso

Rekommenderade inlägg

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och Aqua Medic, men det sistnämnda blev för djupt från väggen in i rummet (det är min dotters f.d rum som jag använder till kontor och hobby). Övervägde ett reefer 350, men det hade blivit ett gränsfall, så nu har jag börjat så smått med ett Reefer 250 version 3 med refugiumklar sump (spännande). Jag har införskaffat det mesta i teknik, men väntar på UV-filter, doseringspump m. hållare o slangar. Har inte bestämt mig för vilket salt eller levande sand jag ska använda. Moon-led är något nytt för mig, så jag ska prova med 1 st så länge (misstänker att det behövs 2 st, men det har lite att göra med tankarna på mitt reefscaping) att göra. Kommer att uppdatera då och då, för jag vill gärna ha det klart till jul (så min dotter ser var julklappspengarna gick ) ha ha! Skämt åsido!

IMG_20181205_212906.jpg

IMG_20181209_091156.jpg

Ändrat av naso
ville ta bort första bilden
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar! Nu hittade jag det första problemet när jag började koppla in utrustning: JAG HAR FÅTT FEL LOCK TILL SKUMMAREN! Det finns inte hål eller plats till nivåalarmet(flottören), annars hade jag borrat ett. Är det inte det ena, så är det de andra, sa flickan som fick näsblod! Det går att byta ut, men drar ut på tiden innan Jul. Tomten får skynda sig, ha ha!

IMG_20181210_142307.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så förbaskat kul att komma igång igen, än om det inte är i Jaroslaws o de andras kanonakvariums liga. Men intresset finns, och det är härligt.                                            Väntar nu på doseringspump, uv-c och salt, det blev fauna marin, till slut efter funderingar hit o dit. Har kopplat in osmosen, pumpar och ATO, så det är bara att vänta på det sista. Vill gärna ha allt inkopplat innan man startar.

IMG_20181211_170935.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

God fortsättning till er alla! Det har varit långa veckor i väntan på locket till skummaren, doseringspump och uv-c, men nu är det på plats. Doseringspump och uv-c är nytt för mig, men doseringspumpen verkar vara enkel att ställa in. Jag undrar bara om uv-c ska vara igång hela tiden eller ska den kopplas på timer, och i så fall mellan vilka tider? Tacksam för tips!

IMG_20190111_111113.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, naso sa:

God fortsättning till er alla! Det har varit långa veckor i väntan på locket till skummaren, doseringspump och uv-c, men nu är det på plats. Doseringspump och uv-c är nytt för mig, men doseringspumpen verkar vara enkel att ställa in. Jag undrar bara om uv-c ska vara igång hela tiden eller ska den kopplas på timer, och i så fall mellan vilka tider? Tacksam för tips!

IMG_20190111_111113.jpg

Min erfarenhet är att UVC är grymt bra mot dinoflagellater och i kombination med väteperoxid (se upp med räkor) (3% 14 ml/100 l x 3/dygn) om man får den mer hårdnackade varianten Amphidinum. Bildas tydligen även ozon av den kombon som knäckor dom. Annars låter jag mitt UVC gå 15 min/dygn för att hålla borta beläggningar. En annan praktisk användning är om man lyckas få grumligt vatten p.g.a. bakterier. På med UVC och simsalabim. Det hjälper även till att decimera vita prick, men inte att ta bort det helt efter vad jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Man ska inte ha bråttom när man ska starta upp med bara nya grejer, osmosen var värdelös, så jag köpte ett nytt med silikatfilter och boosterpump för att vara på den säkra sidan. Har idag blandat salt och startat upp allting och det ser härligt ut. Lite mixter med att ställa in allt, men nu ser det bra ut. Lägger upp bilder sedan. Tack till alla som hjälpte mig med frågorna!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen, det har varit många turer med uppstarten, först fick jag fel top till skummaren, sedan kass osmos, och nu fungerar inte ATO:n som den ska. Vilken är den pålitligaste eller näst intill automatisk vattenpåfyllning som man kan lita på, och hur är det bäst att placera flottör eller optiskt öga ( reefer 250, så det måste vara lämpligast i kammaren för returpumpen), eller inte? Och påfyllningen i karet, så att det inte blir en häverteffekt? Jag har installerat AquaMedic`s titanvärmare med deras Twin-kontroller för både värme och fläkt, känns säkert. Har även lagt i levande sand idag, men fy vad det blev grumligt. Fick fylla sockorna med vadd, men det är på gång i alla fall.

IMG_20190214_204804.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Johnny Tveit sa:

Hej.

Jag undrar bara, leder du tillbaks vattnet från skumkoppen till filtersockan?

Undrar för övrigt också om detta med tider för UVCn.

Alltid bra med fler hobbyister :)

 

  //  Johnny

Hej, det är nu i början innan den börjar skumma gegga. Det blev lite mycket skum, men jag tror att jag behåller den i ytavrinningsfacket. Jag torkar ändå rent skummare och topp så fort det blir lite gegg.  UVC:n har jag inte startat än, men den kommer att gå på timer någon timme per dygn. // Hasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, igen! Det tar lite tid mellan gångerna, men det är bra att man lärt sig ha tålamod. Jag skulle ju inte återuppta detta förrän pensionen, därför tar jag det väldigt lugnt. Ett par nya bilder innan städpatrull, första fisken och någon LPS åker i, alla värden ligger som de ska hittills. Levande stenen är från Karibien och är inte lika porös som den jag hade från Fidji för 10-15 år sedan, men den ser bra ut ändå.IMG_20190325_135833.jpg.449fddb3a2a56a66eb5d7e6e9ad1a23e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 5 eremiter, 5 nassarius och 5 turbosniglar. Har även lagt i chaeton med en liten cuelerpa i refugiet, ska även ha copepods där. Håller på med bakterier för nitrifikationen och lite inkört vatten från en vän. Nu börjar det bli intressant.IMG_20190326_170012.jpg.843d9cd7a02a61214059a97e0f3b7905.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej, igen! Har inte varit här på några månader, men har fortsatt med akvariet. Känns som en uppdatering är på plats efter starten för 6 månader sedan, fler koraller och en moon led till. Nu är det bara några fiskar till som behövs, och någon enstaka korall. Inga vattenbyten på dessa månader och har börjat med Triton core 7-metoden. Alla värden ligger näst intill perfekt. Ha de!

IMG_20190805_124158.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Tack, och det är en sinularia , helt rätt. Har bara mjukisar o LPS. Tyvärr, kommer jag inte ihåg det fullständiga namnet på den.

Den kallas för sinularia "toxic green"

Ändrat av naso
hitade mer information
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...