Gå till innehåll

Karantän tank


peppe67

Rekommenderade inlägg

Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det.

Så jag har lite funderingar:

 

Räcker ca 20 liter?

Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då?

Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det?

 

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju inte hur stort ditt vanliga akvarium, men ett lite större karantänsakvarium kan vara praktisk ibland. Jag själv har ett 54 liters akvarium av den typ som brukar säljas för 500 - 600 kr i vanliga djurbutiker. Detta akvarium har varit till hjälp vid flera tillfällen när jag varit tvungen att flytta ur fisken ur visningsakvariet (275 liter) vid sjukdom. Inredningen består av sånt som jag kan lätt kan plocka bort vid behov. Jag har bara lite krukor i olika storlekar, en ful plastväxt och bar botten i det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju inte hur stort ditt vanliga akvarium, men ett lite större karantänsakvarium kan vara praktisk ibland. Jag själv har ett 54 liters akvarium av den typ som brukar säljas för 500 - 600 kr i vanliga djurbutiker. Detta akvarium har varit till hjälp vid flera tillfällen när jag varit tvungen att flytta ur fisken ur visningsakvariet (275 liter) vid sjukdom. Inredningen består av sånt som jag kan lätt kan plocka bort vid behov. Jag har bara lite krukor i olika storlekar, en ful plastväxt och bar botten i det. 
Jag har ett Reefer 450.
Tar du vatten från vanliga karet vid behov eller?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, peppe67 said:

Räcker ca 20 liter?

Låter för litet tycker jag, men det beror förstås på storlek och mängd fisk.

 

4 hours ago, peppe67 said:

Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då?

Det är valfritt. :-)

 

Är det igång hela tiden skulle du kunna ha lite levande sten i, eventuella alger och smådjur är bra för många fiskar. En putsarräka och/eller ett par lugna fiskar kanske kan ha en lugnande effekt på nykomlingarna. Får man däremot in prick i ett sådant kar måste man kanske offra terapifiskarna och sedan låta karet gå fisklöst ett par månader.

 

Om du monterar ner det mellan tillfällena kanske det räcker med en plastlåda (förstärkt, så den tål att fyllas med vatten), använd då (iaf en del) vatten från visningskaret och lite filterskum som suttit i visningskaret en vecka innan. Nackdelen med en plastlåda är att man inte kan studera fiskarna genom sidorna, fördelen är att plastlådor är lättare att stuva undan efteråt.

 

4 hours ago, peppe67 said:

Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det?

Det kanske är bra att undvika sand, eftersom en del parasiter t ex prick sägs trivas bättre i sandbotten än på rent glas. Konstgjorda gömställen går även att rengöra ordentligt (till skillnad från levande sten). Om du köpt en sandvändare eller grävande gylta räcker det kanske med sand i en skål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker på att fisken ska gå där i ett antal veckor så blir det ju inte särskilt stor fisk du kan köpa som funkar i 20L utan att stressa sönder sig.
Där har du ju en poäng som jag inte tänkte på. Tack

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...