Gå till innehåll

Lättaste musslan?


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Har verkligen blivit sugen på en mussla den senaste tiden, vilken skulle ni säga är den lättaste musslan som inte är för brun i färgen?
Mina vatten värden är bra, kör Triton core 7 men har det lite svårt att få SPS att trivas (förutom monti), kör med 2st Hydra 26 som belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, det bara är så :D

Båda lever något djupare och kräver lite mindre ljus än kollegorna Maxima och Crocea. Kansle är det därför dom generellt klarar sig bättre - vet faktiskt inte, speciellt Maxima har en tendens att tyna bort även i det mest ingångna etablerade karet.

Den femte i hobbyn är Hippopus hippopus, skiljer sig ganska markant och är bra mycket mindre färgad. Vet inte hur de står sig i fråga om härdighet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror delvis att min sps problem beror mycket på okinawa gobyn jag hade. Alla koraller den har legat på har mått piss. Har nu sålt vidare gobyn, fraggat av de bitar av korallerna som var friska och hoppas nu att de återhämtar sig. Om det visar sig att det var gobyn som var en stor del av orsaken till att mina sps'er mådde dåligt så har den nog dödat koraller för ett par tusen. ☹️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker dock att min Squamosa  var väldigt härdig och växte väldigt fort..(dock beigefärgad med lite grönt i (väldigt fin ändå)). Har klarat det mesta under sina 8 år i vårat akvarium, Den har klarat flyttar, krascher, r och toppar och dalar,  när några koraller och räkor har dött, har ändå musslan stått kvar och växt, och växt..  Den var ca 4 cm när den inköptes och vart ca 35cm. Tyvärr dog den förra året.. (stor sorg) av att jag var dum nog att köpa en Maxima, som hade pyramidsnäckor, och de åt upp den inifrån..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mogge77 said:

Jag tycker dock att min Squamosa  var väldigt härdig och växte väldigt fort..(dock beigefärgad med lite grönt i (väldigt fin ändå)). Har klarat det mesta under sina 8 år i vårat akvarium, Den har klarat flyttar, krascher, r och toppar och dalar,  när några koraller och räkor har dött, har ändå musslan stått kvar och växt, och växt..  Den var ca 4 cm när den inköptes och vart ca 35cm. Tyvärr dog den förra året.. (stor sorg) av att jag var dum nog att köpa en Maxima, som hade pyramidsnäckor, och de åt upp den inifrån..

Med lite tur kan de vara ganska tåliga låter det som. Tänkte att när jag väl kommer en så köper jag en lite större så den förlitar sig mest på fotosyntes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...