Gå till innehåll

Vilken algreaktor?


peppe67

Rekommenderade inlägg

Då vi har problem med nitrat och fosfat i vårat kar tänkte jag skaffa en algreaktor att ha i sumpen, men som vanligt finns det ju ett antal olika att välja på.

Kan någon tipsa om vilken som är bra, hur stor jag behöver och om det är något annat jag behöver tänka på?

Jag har sett att det finns reaktorer med inbyggda pumpar men det känns som en risk, om pumpen går sönder måste man ju byta hela reaktorn, eller tänker jag fel?

Det känns som att det kan vara viktigt att man kan byta ut belysningen i den då jag antar att det kan vara en svag punkt på dessa.

Vi har ju ett Reefer 450 kar.

 

Tacksam för svar

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på så stor du har plats för och lust att betala för. Skulle den vara för effektiv så är det bara att dra ner på ljustimmarna och mängden alger i röret. 
Det låter klokt, ungefär som när jag valde bastuugn, hellre för stor och gasa mindre än för lite och inte ha tillräckligt

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på så stor du har plats för och lust att betala för. Skulle den vara för effektiv så är det bara att dra ner på ljustimmarna och mängden alger i röret. 
Förresten, tänker jag rätt om jag tar slangen som är kopplad från pumpen till UV-filtret idag och kopplar den till algreaktorn och utloppet från reaktorn till inloppet på UV-filtret och därifrån ut i sumpen? Jag tänker att det då kanske blir mindre mängd partiklar in i UV-filtret, tänker jag rätt?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, peppe67 said:

Som det står på deras sida "kan man inte ha för stor" kanske det är bättre att satsa på en mr180 eller?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

 

absolute.. om man har plats i sumpen för dom större modellena :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ahh, så långt tänkte inte jag. Det låter ju naturligtvis logiskt att ha algreaktorn efter så att man får nytta av alla godsaker. Tack för tipset

Vet inte riktigt vilken reaktor du tänkt dig, men varför döda pods, nytto bakterier ect med ett uv?
Uv filter är ju lätt att rengöra, om man vill spara in på en pump så hade jag satt det före hellre än efter.
 


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...