Gå till innehåll

zebrasoma desjardinii, Zebrasoma velifer


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej 

 

Hittade en zebrasoma desjardinii och föll pladask för den, men jag behöver lite kunskap om den. 

akvariestorlek mm  firren är ca 10cm

Jag skulle även vilja höra om Zebrasoma velifer

 

mvh Pelle

Ändrat av Pelle79
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ganska snarlika i storlek och även utseende samt temperament. 

Jag har under olika faser haft båda men inte samtidigt i samma kar. 

Det du ska tänka på att de blir ordentligt stora om de trivs och som i mitt fall, så kan de ta över ett helt kar. Jag hade min i en 720 burk och den blev nog dubbelt så stor som en flavescens, kanske mer än så... Viktigt att tänka på om du har fler kirurger i samma burk....

Annars är de som övriga kirurger, de simmar mycket och snabbt i hela burken och du matar dem med massor av grönt både färsk baby spenat, gröna alger, spirulina..... I övrigt ganska lätta att ha att göra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Z. desjardinii kan bli över 40cm i naturen, men jag har aldrig sett så stora i något akvarium (inte ens offentliga?). Min nuvarande har växt från ca 8 till 12cm på 2,5 år, och verkar hittills må utmärkt i mitt 300l-kar. Däremot har den börjat skvätta ut vatten periodvis, kanske den plaskar när den försöker komma åt alger som växer vid ytan. Äter det mesta som erbjuds och är fredlig mot övriga djur, kanske även tolerant mot artfränder om man sätter i ungdjur tillsammans. I naturen lever vuxna exemplar parvis tror jag, däremot har de få ungdjuren jag sett varit ensamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...