Gå till innehåll

Olje liknande film på ytan


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

2 minuter sedan, Johnny Tveit sa:

Tyvärr har jag ingen ytavrinning i det akvariet.

Så då är det ingen jag behöver vara orolig för?

 Hur stort akvarium har du? Du kan köpa pumpar eller/och skummare som tar vatten från ytan så du blir av med filmen. 

Kanske även räcker med att ha pumparna att störa ytan lite mer. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Johnny Tveit sa:

Det är ett 80L

Har en pump som är riktad mot ytan och rör om där.

 

Till min korallkarantän, alltså väldigt lite matning, så fick jag bort den filmen jag hade med en eheim skims 300-nånting. 

Det är en jätteliten pump som tar vatten från ytan, insuget är en lös flytande del som glider upp och ner i pumphuset. 

Den drar sedan vatten genom filter, jag klippte till blå filtermatta och fyllde hela vägen. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått består filmen av protein, fett, bakterier och damm. Den är nog inte skadlig förutom att den kanske minskar gasutbytet med luften, men det bör en pump eller skummare råda bot på. Man kan även lägga tidnings/hushållspapper på ytan och lyfta bort när det sugit åt sig vatten, tyvärr brukar filmen återkomma väldigt fort igen. Jag provade Eheim Skim 350 i mitt 80l karantänskar men filtret blev snabbt mättat, sedan rann filmen tillbaka upp till vattenytan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, som de flesta redan sagt är det är lager av protein och dylikt. Det är naturligt i ett akvarium som inte har ytavrinning. Nackdelarna med det är att det kan hämma mängden syre som kommer in i akvariet, men har du en pump som rör om är det nog tillräckligt.

 

I mitt förra akvarium hade jag ingen ytavrinning så vad jag gjorde var när det var dags för vattenbyte att ta en kopp och försöka koppa ut så mycket av ytvattnet som möjligt för att ta bort lagret.

Försökte även ta kaffefilter och suga upp det men det funkade inge vidare.

 

Inget jag skulle oroa mig för hursomhelst :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...